06سبتمبر2012|1نسىء1728 |العدد 904 |الاصدار الرابع |السنة 21
أخبار وتقارير
عاجل : بالمستندات الموقع ينفرد بكشف وثيقة الإخوان للسيطرة على الأقباط وكسب ودهم

25 ابريل2010

  بقلم  مجدي ملاك  

حصلت الأقباط دوت كوم على الملف الصادر من جماعة الإخوان المسلمين والخاص بكيفية إدارة ملف العلاقة مع المسيحيين في الفترة المقبلة ، وذلك من خلال ما أطلقوا عليه حملة علاقات عامة مع المسيحيين ، وتنفرد الأقباط دوت كوم بوضع نسخة من هذه الورقة على موقعها ،

تتضمن الورقة المقترحة من جانب جماعة الأخوان المسلمين تشكيل لجنة مدتها 3 أشهر للنظر في خلفيات الأحداث الإجرامية في الفترة الأخيرة، والتشاور مع شخصيات لها اهتمام بالملف للنظر فيما يمكن عمله، ومن الأسماء المطروحة من جانب الجماعة الدكتور طارق البشري، ود.محمد عمارة ، وفهمي هويدي ، ود. مصطفى الفقي، ود. رفيق حبيبي ، والأستاذ سمير مرقس ،

كما تتضمن الخطة المقبلة للإخوان استطلاع رأي شخصيات أخوانيه في طبيعة العلاقة الحالية ، ومدى فهم قواعد الإخوان لخطورة الملف ، ورسم خريطة الوجود المسيحي في مصر ودور كافة الأطراف من الكنيسة ، والعلمانية ، والمجلس الملي ، والأقباط العاديون ، ورجال الأعمال ،

كما تشمل الخطة رفع تصور عن دور الأخوان لوأد الفتنة ومنع تفاقم الحوادث التي تتكرر بصورة متسارعة

وتشمل الخطة الأكبر لتحسين العلاقة مع المسيحيين وتجميل صورتهم على سبع نقاط أساسية كما ورد فى الورقة المعدة من قبل الأخوان المسلمين 

أولاً : الاتفاق على توجيهات عملية يقوم بها الإخوان جميعا مثل ، التعرف على الجيران والزملاء المسيحيين ، البدء بزيارتهم وتهنئتهم في العيد ومواساتهم في المصائب والأمراض ، نشر فقه العلاقة مع غير المسلمين من كتاب الشيخ القرضاوي عن طريق خطب الجمعة والدروس المسجدية واللقاءات الفكرية والندوات فى مقرات النواب ،

ثانياً : جمع ما تم إصداره من قبل كوثائق تحكم العلاقة بين الأخوان وبين الأقباط في رسائل الإمام الشهيد .. هذا بيان للناس .

ثالثاُ : إعداد بحث فقهي ودعوي وحركي يقوم به الدكتور عبد الرحمن بر ولجنة البحوث والدراسات يتعلق بالاختيارات الفقهية التي تناسب الوضع حاليا في قضايا

1- السلام والتهاني وعيادة المرضي،
2- بناء دور العبادة ( الكنائس )
3- المواطنة
4- الجزية
5- النصوص القرآنية أو الحيثية المشكلة فى الحديث عن النصارى
6- الدعوة للإسلام بين النصارى ، والتبشير بالنصرانية بين المسلمين


رابعاً: إعداد بحث تاريخي حول العلاقة بين الإخوان وبين الأقباط خلال الفترة ( 1928- 1954 )، ثم ( 1975-1995 ) ، ثم ( 1995- حتى الآن ) ، وسيقوم يقوم الأستاذ إسماعيل ترك بلجنة التاريخ. ، وبحث لقضية الفتنة الطائفية والأطر الواقعية والشرعية لحلها.

خامساً: إعداد بحث حول " الأقباط في مصر "، ومكلف بهذا البحث الأستاذ عبد الله الطاوي الصحفي والباحث.

سادساً: عقد ندوات محدودة حول القضايا السابقة في نقابة الصحفيين ومراكز حقوق الإنسان ومقرات النواب والأحزاب السياسية بمشاركة رموز الإخوان.

سابعاً: عقد جلسات حوارية مع بعض الشخصيات المعتدلة من المسيحيين لاستجلاء ما عندهم من تخوفات وتوضيح ما عند الإخوان من مواقف وتقريب وجهات النظر حول النقاط الحرجة مثل تطبيق الشريعة والدعوة للإسلام بين النصارى، ومشكلة التبشير على حد قولهم.

ثامناً : تحديد النقاط المتفق عليها بين الإخوان المسلمين والنصارى على حد تعبير الوثيقة وأثرها على الاستقرار والتنمية مثل الدين ، ونشر القيم والأخلاق والتسامح ، والحرص على الوطن ، والمشترك الإنساني ، وحتمية الخلاف الإنساني ووجوب تفهمه وتقبله ، ويمكن إنتاج عمل علمي أو إعلامي مشترك فى هذه القضايا .

تاسعاً التركيز وإعادة التأكيد على المبادئ الأساسية التي تحكم علاقة المسلمين بالنصارى وأهمها مبادئ ثلاثة:

1- السعي المستمر لإزالة العداوات وتحقيق المودات
2- البر والإحسان فضلا عن العدل والميزان لغير المحاربين
3- التصدي بكل قوة ووعى لمحاولات ضرب الأمة والسعي لشق صفها

 


قييم الموضوع: 

التعليقات

1

قال له يا جحا مرأة ابوك بتحبك..قال له ( يبقى لازم اتجننت)
 جماعة الاخوان المسلمين .. مثل من صنعوها(لا..عهد لهم)..كل ما فى الامر انها سياسه خبيثه رهيبه .. هذا الامر تكملت مسلسل قد بداء منذ فتره طويله..احد اهم خطواته الاتى:-تغلغل عناصرهم فى كل الجهات الرسميه للدوله وعرقلت اى امور تتعلق بمسيحيين مصر فى الداخليه فى الاعلام فى التعليم فى الجيش فى القضاء فى كل ما يمكنهم اختراقه(وهنا يظهر ان اجهزة الدوله الرسميه هى من تقوم باضطهاد المسيحيين)وبلتالى ينفر المسيحيين من الدوله واجهزتها بل ورئيس الدوله ايضا فيهج من يهج (بركه اللى جت منكم)ويغضب من يغضب ويحس ب الظلم ويحقد على الدوله من يحقد..ويتحرك من هم ب الخارج من المجموعه اياها مساعدين لمخطط الاخوان(سيان بقى بوعى او من غير وعى)فى النهايه كله لصالح مخطط اخوان الخراب(اعتقد انهم نجحو الى حدا بعيد فى كل ما ذكرت..لكن تبقى شئ مهم ..ومهم جدا..تخوف وتشكك المسيحيين من الاخوان..كما انه جاء فى نظرهم موعد جنى ما زرعوه.....ما هو المحصول المطلوب جنيه؟؟.......المسيحيين فى نظر الاخوان عانوا الامرين من متاعب الاضطهاد الوظيفى ومهاجمة الكنائس والتعدى عليها وعلى من يتردد عليها ... واسلمت بناتهم واولادهم بشكل او باخر(كل بفضل عناصرهم فى كل جهه حسب المخطط المطلوب)المهم المسيحيين على اخرهم كما يقولون..والان نحن على ابواب انتخابات تشريعيه ورئاسيه..والمسيحيين متخوفين من الاخوان...هنا جاء موعد تكملت مسلسلهم .. نضحك عليهم بكلمتين فيفضلونا عن الحزب الوطنى ورئيسه كمان............لذلك اقول لكل من عارضنى حين طرحة شعار(الانتخابات هى الحل)ما رأيكم والد اعدائنا (عقائديا)يحاول جاهدا ان ينشد ودنا..كما سيكون حتما افضل لو اكتملت صورتنا ومارسنا فعلا حقنا الانتخابى بوعى........صدقونى لو خرجنا من سلبيتنا امورا كثيره ستتغير...بس خليكم صاحيين واوعوا تصدقوا ان مرأة ابوكم بتحبكم......مش كده ولا ايهههههههههههههههههههههههههههههههه
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابو قلب طيب

25 ابريل2010 04:52مساءاً (بتوقيت القاهرة )

2

Copts; beware
 They are foxes.
أبلغ عن تعليق غير لائق

Milad

25 ابريل2010 06:42مساءاً (بتوقيت القاهرة )

3

قالوا للحرامى احلف
 احنا عايزين فعل زهقنا من الكلام كل ده علشان الانتخابات ............. ! اللى احنا فيه ده من زمان مش اول مرة يحصل والنتيجه للاسف واحده ومعروفه فى كل مره ................. اللى ربنا رايد بيه هيكون مهما حصل ربنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا موجــــــ البابا شنوده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــود
أبلغ عن تعليق غير لائق

Aghapy - Ayood

25 ابريل2010 09:01مساءاً (بتوقيت القاهرة )

4

رداً على تلك الوثيقة
 برز الثــــعلب يوما في ثياب الواعظــــين يمشى في الأرض يهدى ويسب الماكرين و يــــــقول الحمـــــد لله إلــــه العالمــــين يا عبـــــاد الله توبوا فـهو كهف التـــائبين وازهـــــدوا فإن العيش عيش الزاهـــدين و اطلبوا الديك يؤذن لصلاة الصـــبح فينا فأتى الديك رسولا من إمـــــــام الناسكين عرض الأمر عليه و هو يرجــوا أن يلينا فأجاب الديك عذرا يا أضـــل المــــــهتدين بلغ الثعلب عني عن جدودي الصــــالحين عن ذوى التيجان ممن دخلوا البطن اللعين أنهم قالوا و خير القـــول قول العارفيــــن مخطئ من ظـــن يومـــا أن للثــــعلب دينا
أبلغ عن تعليق غير لائق

نسر مصر

25 ابريل2010 09:43مساءاً (بتوقيت القاهرة )

5

و ايه المشكلة
 أنا مش عارف هو انا الوحيد اللي بيقرا عربي هنا؟ انا مش شايف حاجة غلط في البرنامج الذي كشفت عنه المقالة. اذا كانت هذه سوف تكون سياستهم معانا فأهلا وسهلا! أنا لم أجد فيها أي بند يحاول أن يسيطر مثلا علي أصوات المسيحيين أو يحاول أن يقلل من شأنهم. تعالوا أقول لكم علي سيناريو مخيف: افترضوا أن الحزب الوطني اتفق مع الأخوان المسلمين علي انهم يضربونا احنا و يسيبوهم يكسبوا حبة مقاعد في مجلس الشعب أو أسوا من كدة يعينوا نائب من الاخوان لجمال مبارك لما يبقي رئيس الجمهورية ؟ لانه خلينا بقي بصراحة جمال ضعيف و حيحيتاج مساعده - هنا تبقي حقيقي طبلت علي دماغنا! نصيحتي للكتاب بلاش تهاجموا الاخوان علي الفاضي و المليان. الوثيقة زي ما بتقول المقالة انا مش شايف فيها حاجة وحشة لغاية دلوقت. و بعدين لازم احنا يكون عندنا خطة بديلة: لأنه لغاية دلوفت أي واحد بيتكلم باسمنا بتكون الخطة اننا حانحصل علي حقوقنا عن طريق امريكا أو الغرب و لكن ايه يكون العمل لو الخطة دي مانفعتش و الامريكان اتفقوا مع الأخوان علينا؟ خلينا فاكرين ماحدش بيحبنا علشان سواد عينينا. و احنا لغاية دلوقت مافيش حد وقف بصحيح معانا غير ان الحكومة ضعيفة و خايفة من الخارج! فلوا اتفق الحزب الوطني مع الأخوان حاتكون خرابة علينا!!!
أبلغ عن تعليق غير لائق

مصري اصيل

25 ابريل2010 10:32مساءاً (بتوقيت القاهرة )

6

انها التقيه والحرب خدعه
 اللى مصدق الكلام ده يراجع تصريحات عصام العريان قبل ما يدخل السجن المره الاخيره كداب يا خيشه كداب يا خيشه كداب يا خيشه كداب يا خيشه كداب يا خيشه كداب يا خيشه كداب يا خيشه كداب يا خيشه
أبلغ عن تعليق غير لائق

مصرى مش بيثق فى الاخوان

25 ابريل2010 10:32مساءاً (بتوقيت القاهرة )

7

تأييد ابو قلب طيب (1)
 كل كلمة قالها ابو قلب طيب صادقة وفعلية وانا اؤيد كلامة ميةمية والكتاب بيقول .. احترسوا من الذين ياتونكم بثياب حملان وهم فى الحقيقة ذئاب خاطفة ... ربنا يحافظ على اولادة من الحيات ذا الملمس الجلدى الناعم ففى فمها سم قاتل ...
أبلغ عن تعليق غير لائق

واحد فاهم

25 ابريل2010 10:36مساءاً (بتوقيت القاهرة )

8

تعالب
 دى سياسة اتمسكن لحد ما تتمكن !!!
أبلغ عن تعليق غير لائق

ماري عبدة

25 ابريل2010 10:55مساءاً (بتوقيت القاهرة )

9

دعونا نتحاور
 لدى نقطتان اريد اشاركم بها اولا/ اذا كان الاخوان المسلمون يريدون بالحق العيش فى سلام مع المسيحين فعليهم ان يبادروا بهذا الكلام فعليا وليس مجرد زوبعة وضجة اعلامية ولابد ان تكون بعد انتخابات مجلس الشعب والانتخابات الرأسية المقبله حتى لايخدعونا وننجزب بعواطفنا نحو هذا الكلام ثانيا/ هل حقا الاخوان صادقين فى هذا أم يفعلوا كما فعلت حماس فى عزة بعد ان اخذوا عطف المسيحين هناك الان اجبروا النساء المسيحين بأرتداء الحجاب يارب ارحم
أبلغ عن تعليق غير لائق

بحب مصر

25 ابريل2010 11:01مساءاً (بتوقيت القاهرة )

10

التنظيم الإخواني
 التنظيم الإخواني يحاول الحصول على شرعية التفاض مع الاقباط بمساومتهم على حق المواطنة. هل تعتقد هذه العصابة ان الاقباط جالية اجنبية في حاجة لبعض الحقوق والمعاملة الحسنة لكي يبيضون إسلامهم عل حساب الاقباط؟ الإخوان وغير الإخوان والاقباط وغير لاقباط داخل ارض مصر مواطنون مصريون متساون في الحقوق والواجبات كما هي في نصوص حقوق الإنسان ولا يحق لاي مصري كان التفاوض على حقوق اعطاه اياها الخالق واعترفت بها مصر وجميع الامم. من يخالف قوانين منبثقة من حقوق الإنسان مجرم في حق البشرية حتى وإن كان من الإخوان. ليس من حق اي قبطي او مسلم او حتى يهودي المساومة على حقوق الإنسان ياسادة. نحن لا نستجدي حقوقنا من تنظيم محظور.
أبلغ عن تعليق غير لائق

El Asmar

25 ابريل2010 11:33مساءاً (بتوقيت القاهرة )

11

كدب
 كدب كدب ومغالطات لابد ان ينشط وعينا القبطى لرفض كلام الملق و الذى يريدون به السيطره على الاقباط ولكن ابواب الجحيم لن تقوى عليها
أبلغ عن تعليق غير لائق

قبطى مستاء

25 ابريل2010 11:41مساءاً (بتوقيت القاهرة )

12

وثيقة وثيقة وثيقة
 وثيقة وثيقة وثيقة....الهى ما يوقعك ف ضيقة دول ناس تعالب رفيقة...وبكره تولع حريقـــــة **** وثيقة يا ام الوثايق.......... يا مغيره الحقايق كل حاجه فيها تضايق......وتخلى المزاج مش رايق
أبلغ عن تعليق غير لائق

محسن عبيد

26 ابريل2010 12:03AM (بتوقيت القاهرة )

13

تاريخ الاخوان
 ان كونت ناسي ال لي جري هات الدفاتر تتقرا مثل عامي مصري
أبلغ عن تعليق غير لائق

كمال بخيت جيد جرجس

26 ابريل2010 02:06AM (بتوقيت القاهرة )

14

أزاى؟؟
 هل يجتنون من الشوك عنبا أو من الحسك تينا ؟؟ أذا من ثمارهم تعرفونهم
أبلغ عن تعليق غير لائق

النحعاوى الحزين

26 ابريل2010 06:40AM (بتوقيت القاهرة )

15

ينبغى ان يطاع الله لا الناس
 من ثوابت الاقباط عدم التحدث مع الاخوان وعدم اشراكهم فى انشطتنا ولا بمظاهراتنا التى دجعاهم البعض لحضورها بامريكا وعيب على كل من يدعو للتعاون مع من ايديهم ملوثة بدمائنا من ساعة انشائهم و بدماء بكارة و شرف بناتنا المغتصابات -- اوروبا وامريكا لم وتتعاون مع النازيين ولا مع الفاشيين بل حاربتهم وانتصرت ومنعت فكرهم-- هم جماعة من الارهابيين و علينا ان نحذر الجميع منهم ولا تفريط ولا مهادنة بهذه المسالة ولو جت من اكبر رأس و ينبغى ان يطاع الله اكثر من الناس
أبلغ عن تعليق غير لائق

جاك عطاللة

26 ابريل2010 06:51AM (بتوقيت القاهرة )

16

الصلح مش ... خير
 بالضبط اين المشكلة ... جماعة الاخوان يريدون علاقات طيبة بين جميع ابناء الشعب المصري .. مسلم مع مسيحي .. اين بالضبط الخطأ في ذلك ...!! لا المقال منصف .. و لا حتي المعلقون ..جميعهم حكم بالاعدام علي الاخوان و انهم قتلة و سفاحون و انهم و انهم ... اذن لو قام الاخوان ب 1- بناء اسوار و قلاع حول المساجد .. 2- الاستعانة بامريكا و اسرائيل و شارون للدخول الي مصر و طرد النصاري منها و اعادتهم الي الصحراء .. 3- اثارة القلاقل و الفتن و الاضطرابات في كل زمان ... 4- اذا اصيب اي اخوانجي في اظافره ملاء العويل و اللطم و الصوات جميع ارجاء المعمورة و الاستعانة بكل من يملك عصا او قنبلة للرد علي الهجمة الشرسة علي من قص الظفر .. 5- اذا تاخرت بنت مسلمة اخوانجية حتي الساعة 10 مساء نملاء الدنيا لطم بان المسيحيون خطفوها لينصروها و يسلخوها و ياكلوها ... 6 - الثورة .. كل عشر دقائق ... علي الدستورالمصري خاصة المادة الثانية منه . 7- كل من يسأل ( مجرد سؤال ..) عن معني اية او كلمة في القران الكريم ( الاخوانجي ..) يدعوا انه يهاجم الاسلام و كل من له علاقة ( او ليست له علاقة ) بالامر يسبه و يشتمة و يتهمه بالجهل و التخلف و اثارة الفتن و القلاقل .. و الهمجية و الكذب .. و التقية ... الامر ان المسلمون يطلبون علاقات حسنة ... و لكن النصاري .( انتم يعني ).. تفعلون جميع ما سبق و زيادة ...فالي المتي العدائية و الحقد الاسود علي المسلمين هذا ....و لا معلق واحد قال كلمة طيببة .. غريبة جدا
أبلغ عن تعليق غير لائق

السيد فوزي عبد السلام

26 ابريل2010 07:26AM (بتوقيت القاهرة )

17

الناس بتقول صفحه جديده
 وماله لما نفتح صفحه جديده مش احنا ولاد المسيح ولا نسينا لازم نتحمل وننسى ونسامح لانه حتى الللى صلبوه صلى لاجلهم
أبلغ عن تعليق غير لائق

بيشوى

26 ابريل2010 09:41AM (بتوقيت القاهرة )

18

لا تعليق
 الموضوع مكشوف ولا يستحق التعليق الا اذا كان الأقباط ساذجين .
أبلغ عن تعليق غير لائق

عاطف

26 ابريل2010 10:32AM (بتوقيت القاهرة )

19

الحقيقة الغائبة
 بمناسبة اقتراب الانتخابات البرلمانية والرئاسيية بدات تلعب الدولة لعبتها السياسية القذرة وهى التلويح بورقة الاخوان لتخويف الاقباط وكورقة ضغط على الاقباط وكاْنهم يريدون توصيل هذه الرسالة للشعب القبطى ..يقولون فيها اهو العفريت هنطلعهولكم من الجحور اذا لم تعطونا اصواتكم. صدقونى ياخوانى العيب ليس فى الاخوان ولا فى العفريت اللى بتخوفنا بيه الحكومة الفاشلة لتستمر فى الفساد فى الارض العيب وكل العيب يكمن فى دولة فاسدة تريد لفسادها الانتشار فى ارض مصر الطاهرة اطول فترة ممكنة وليكن 30 سنة اخرى .....هل من فاهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أبلغ عن تعليق غير لائق

الجرئ

26 ابريل2010 11:42AM (بتوقيت القاهرة )

20

اسئله مشروعه
 و ماذا عن تولي منصب رياسه الجمهوريه للمسيحيين ؟ لنبدأ بهذا السؤال و ماذا عن علاقه تفريعات الاخوان ( بعباد الصليب ) بن لادن و الظواهري و شركاه ؟ ماذا عن الهويه الوطنيه المصريه ؟ ماذا عن علاقه الاخوان بحماس و حزب الله و تحت اي مسمي تندرج ؟ الامر مجرد سلمه تمهيديه يطأها الاخوان وصولا للكرسي 0 دعونا نبحث عن ممارسات الاخوان في المجلس و دفاعهم عن بني جلدتهم و فقط 0 ان ما يعلق عليه القبط في المواقع القبطيه - هو معلومات مرتده لتجميل صوره الاخوان و زخرفه العباءه الثعبانيه التي يتم تجهيزها للظهور بها - اما المضمون فلا اختلاف 0 الوثيقه مجرد صوره تجميليه موجهه للخارج و فقط و ليس الهدف منها حسن العلاقه مع القبط 0 هي مجرد استيفاء بينات مطلوبه للامريكان و للمجتمع الاوربي و فقط 0 اين نسقط ماضيكم و ايديولجيتكم اري انه يمكننا ان نتعاون مع الاخوان 0000000000 حينما يدخل الشياطين الجنه
أبلغ عن تعليق غير لائق

الحربايه

26 ابريل2010 12:46مساءاً (بتوقيت القاهرة )

21

صلح يعنى كان هناك خصاما صح يا عرب ؟؟؟؟
 الاخ/السيد فوزي عبد السلام....لا والله يا عزيزى الصلح دائما خير ..بس مع من؟؟ .. ده السؤال يا عرب...تقول(الصلح مش ... خير) زى ما قلت لك لا خير ..بس بما انك تعترف انه صلحا اذا هناك خصاما..مش كده؟...طيب سبب الخصام ايه؟..سبب الخصام هو كل ما ذكرته سعادتك..بتتريق على البنات اللى بتتاخر ..لا يا عزيزى مش بتتاخر وانما بمخطط لدغدغة مشاعرهم وياسلموا ويتزوجوا منهم وبعدها يرموهم رمى الكلاب(مخطط اخونجى يا راجل)الدستور ومطالبتنا بتعديله من ذرع الماده الثانيه من الدستور هم الاخوان ضد اراء حتى المسلمين الواعيين..طيب بنطالب ب التغيير ليه؟..لان الماده دى تحديدا سببة كثيرا من المشاكل للاقباط فى بلدهم (فى بلدهم يا عرب خلى بالك) اما باقى ما ذكرته من امثله ..سامحنى لا يستحق الرد (لانك تسخر)المسيحيه دين محبه وسلام لدرجة انه اوصناء بمحبة اعدائنا..طيب ليه ما بنحبش الاخوان؟؟....لا ..هناك فرق باننا نحبهم ونسيبهم يضحكوا علينا ليصلوا لاهدافهم على حسابنا ووقت سينقلبون ليس علينا فقط بل على كل عقليه مستنيره..نبقى ناس هبل لما نبقى عارفين الهدف من الصلح وناكل طعم خايب لا طعم له..الهدف يا عرب( كرسى الحكم)وبعدها نرجع لعصر الغاب يا عزيزى..دين يعنى عداله يا عرب ..واصحابك لا يعرفون للعداله طريق..فهم من وصمون عقيدتهم عندما يحكم قاضى مخترق من الاخوان .. باجبار طفلان على الدخول فى عقيده رغم انفهم بدون حتى سؤالهم عن رغبتهم (يبقى ده العدل الاسلام؟)اللى قال لا اكراه فى الدين يا عرب؟لو انت مكانا تحبهم يا عرب وتامن لهم؟؟؟؟؟؟.....اهلا وسهلا برجلا متدنيا فعلا ..لانه يخشى الله .. يبغض الظلم ..يرفض سفك الدماء..لايخون عهدا .. لايحرض على كره ابن بلده حتى لو كان مسلما لا يسير فى ركابه..لسنا مع من يدعون ويعتقدون انهم معهم توكيلا من الله لمحاسبة خليقته...لسنا مع من يقولون طظ فى بلدهم (احنا اغلى من بلدهم يا عرب؟؟)خليك امين شويتين يا عرب ترى الصوره واضحة المعالم ووقتها مؤكد ستؤيدنا..كل من له ضميرا فى بلدنا يرفض تصرفات هؤلاء الوصوليين...مش كده ولا ايههههههههههههههههههه
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابو قلب طيب

26 ابريل2010 01:12مساءاً (بتوقيت القاهرة )

22

امشى مع الحمار لغاية باب الدار
 اذا كانوا صادقين فى هذه الوثيقة فما المانع . احنا عاوزين ايه غير السلام والحب والتعاون . ولا بس علشان الانتخابات على الابواب . الموافقة مع الحذر
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابو الهول

26 ابريل2010 01:25مساءاً (بتوقيت القاهرة )

23

الاخــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوان
 هم بوابه الدوله الدينيه حذاري
أبلغ عن تعليق غير لائق

فلاح

26 ابريل2010 01:29مساءاً (بتوقيت القاهرة )

24

الاسلام هو الحل
 هل شعار الاسلام هو الحل يتماشى مع هذة الكلمات المعسولة نفسى افهم كيف تكون جماعة محظورة كما تقول الحكومة ولها كل هذا النشاط والتمثيل في البرلمان.
أبلغ عن تعليق غير لائق

ESSAM LABIB

26 ابريل2010 01:31مساءاً (بتوقيت القاهرة )

25

ردود سريعه
 الى السيد/جاك..............لا يا باشا هناك تعاون بينكم وبين بعض ممثليهم واسال كده عن الدكتور(سعد الدين ابراهيم)ممثلهم فى امريكا...طبعا انت عارف ومتاكد انه هناك تعاونا...يا عمنا بح صوتى وانا اقول لزعماء الكلام فى الخارج ممن محسوبين علينا (اونطه)اكشفو للساسه ورجال الشارع فى بلدان مهجركم..بمساؤى الاخوان مطالبينهم برفع الدعم عنهم ولم يحدث بل من طالبتهم وسيادتك واحد منهم هاجمونى وبعنف..لانه على مايبدو هناك اهدافا مشتركه ولو على حسابنا..لو بذلتم نصف مجهودكم فى كشف الاخوان فى اماكنكم لخفت متاعبنا من بدرررررررررررررى..بس ااقول ايه؟؟؟؟؟ الاخ /الجرئ تعليق 19...اولا..آآمل ات تغير ختام تعليقاتك(هل من فاهم؟؟؟؟؟؟؟؟)سؤال استنكارى بقصد انك وحدك اللى فاهم وده على غير الحقيقه...ثانيا ..ناتى لصلب تعليقكك..خلاصة تعليقكك ان الحكومه تتهم ظلما الاخوان لتخيفنا منهم على غير الحقيقه؟؟...هل انت ترى ان الحكومه بتتبلى على الاخوان وهم(ملائكه على الارض؟؟)..اظن فعلا الامر محتاج للفاهم...مش كده ولا ايهههههههههههههههههههههههههه
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابو قلب طيب

26 ابريل2010 01:43مساءاً (بتوقيت القاهرة )

26

فلنفكر بحكمة و موضوعية
 انا مع فكرة الاقتراب بحرص شديد... نقدم المحبة والتسامح ولكن بحكمة ولنستفد من دروس الماضى .... و لكن لا يكون هذا هو الاختيار الاول ..فلنبدأ اساسا بالاتجاهات العلمانية الجديدة والتى ربما يكون فيها امل لاخراجنا من المآزق التى نحن فيها .. علينا ان نذكر ان :امريكا تسعى فقط لمصالحها السياسية والاقتصادية وحتى لو كان ذلك ضد المسيحيين . الوضع الحالى {قوانين فى منتهى العدالة و مواطنة وكلام زى الفل } و الواقع مر ويخالف ذلك تماما ومن سئ الى أسوأ... حتى القضاء فقد حياده ... فاليوم مشكلة الهجوم و التمييز الطائفى ولكن هل يا ترى يمكن ان يتوحد التيار العلمانى الجديد ام ستعمل كافة القوى لتفتيته ... اتمنى ان يظهر تيار جديد قوى على دراية بتلك المؤمرات الت تسعى بكل قوتها لا فساد وطن ..له برنامج ... وفعاليات ونية طيبة للاصلاح .. و لا يكون مخترقا من التيارات المتطرفة ...
أبلغ عن تعليق غير لائق

نبيل

26 ابريل2010 01:53مساءاً (بتوقيت القاهرة )

27

حقيقة .. اختطاف و اسلمة البنات ...
 الاخ ابو قلب طيب ... مصمم علي الاختطاف ...رغم وجود سي ديهات علي السنة البعض .. بدون ذكر اسماء .. و موثقة ... تقول باللفظ كده ..( هو احنا ح نضحك علي بعض .. ابحثوا عن الاسباب الحقيقة لتغيير بناتنا و اولادنا .. لدينهم ( بالمناسبة مش لازم يكون التغيير للاسلام .. و صدقني لا يهمنا ذلك بالفعل ..) فقد يكون التغيير لملة اخري او حتي الهجرة من مصر كلها ...ابحثوا عن الاسباب الحقيقية) و مع ذلك استمع بعقلك الراجح لهذه الحوادث .. و بدلا ما تدعي عكسها .. ابحث بنفسك عن الحقيقة ...يقول كورنيلس هولسمان مدير مركز تقارب الثقافات والترجمة: "أنه حلل ودرس نحو 150 حالة غيرت دينها من المسيحية إلى الإسلام، وفى جميع الحالات لم يحدث أي اختطاف لفتاة مسيحية وإكراهها على ترك المسيحية والدخول في الإسلام". وأضاف: "اندهشت من إصرار الناشطين الأقباط على أن الفتيات المسيحيات يتم اختطافهن وإجبارهن على الدخول للإسلام". هذه هي حوادث خطف القبطيات بلاغ إلى مدير أمن المنيا من خادم بمطرانية ملوي يؤكد فيه اختطاف إخلاص 18 عام واغتصابها على يد مسلمين وذلك بعد استدراجها عن طريق منتقبة من أمام مطرانية ملوي. ولكن الحقيقة على خلاف هذا؛ فالفتاة على علاقة غير شرعية بشاب نصراني اسمه مينا، وسافرت معه للقاهرة وقضت معه ليلة حمراء ساخنة، فلما قضى وطره منها وعاشرها، استولى على مصوغاتها الذهبية. وقد أخطرت النيابة بهذا وأمرت بالقبض على عشيق الفتاة. الخبر نشرته جريد الأحرار بتاريخ 23/10/2009. وإليك هذه: نشرت جريدة وطنى عن واقعة تغيب فتاة من المحلة الكبرى تدعى لورانس وجيه إميل، وبالطبع في مثل هذه الحالات فدعوى الاختطاف حاضرة. المهم أن الدخلية ردت على الجريد بالتالي : وأفادت بما ملخصة أن المذكورة غادرت مدينة المحلة ‏واستقلت‏ ‏إحدي‏ ‏سيارات‏ ‏الأجرة‏ ‏المتجهة‏ ‏إلي‏ ‏مدينة‏ ‏القاهرة‏ ‏وحال‏ ‏وصولها‏ ‏لمنطقة‏ ‏رمسيس‏ ‏تعرفت‏ ‏علي‏ ‏المدعو‏/‏بيتر‏ ‏سمير‏ ‏سعد‏ -16 ‏سنة‏-‏ومقيم‏ ‏بالعمرانية‏ ‏الجيزة‏ ‏والذي‏ ‏اصطحبها‏ ‏لمنزل‏ ‏أهليته‏ ‏والمبيت‏ ‏طرفهم‏ ‏لليلة‏ ‏واحدة‏ ‏وعقب‏ ‏ذلك‏ ‏توجهت‏ ‏لمنزل‏ ‏عمتها‏ ‏المقيمة‏ ‏بمنطقة‏ ‏حلوان‏ ‏القاهرة‏. ثم سلمتها الشرطة لأهلها مع أخذ تعهد عليهم بحسن رعايتها. فما كان رد الجريدة بتاريخ 5/11/2006 إلا أنها أصرت على الإشارة للخطف، وفي أثناء ذلك تقول : أما‏ ‏ما‏ ‏جاء‏ ‏بشأن‏ ‏رد‏ ‏الداخلية‏ ‏بأن‏ ‏الفتاة‏ ‏استقلت‏ ‏سيارة‏ ‏من‏ ‏المحلة‏ ‏وتعرفت‏ ‏علي‏ ‏المدعو‏ ‏بيتر‏ ‏بميدان‏ ‏رمسيس‏, ‏فهو‏ ‏يتناقض‏ ‏مع‏ ‏أقوال‏ ‏الشاب‏ ‏بأنه‏ ‏تقابل‏ ‏معها‏ ‏بميدان‏ ‏التحرير. لو أن صاحب العقل يميز لعلم من هذا أن الفتاة كانت على الأقل حرة طليقة تصنع ما تمليه عليها إرادتها حتى تعرفت على بيتر بالقاهرة وذهبت معه إلى بيته، ولا يهم في هذا المقام أين التقيا برمسيس أم بالتحرير، ولكنه في النهاية اصطحبها لبيته، وأنها لم تتعرف ولم تأمن إلا لشخص من ملتها، فأين الخطف أو التغرير من فتاه تحدد على من تتعرف وتصادق. هذا إن لم نصدق رواية الدخلية، مع أنه ليس هناك من مبرر لتكذيبها. أما على شبكة الإنترنت فقد نشر المدعو متجلي قصة ثلاث فتيات اختطفن، أتعلمون كيف تم استدراجهن؟ بإغرائهن باستخراج بطاقات شخصية. فهل استخراج البطاقات الشخصية يحتاج إلي إغراء؟!!، هل استخراج البطاقة أمر صعب يحتاج إلى وسطات؟!!، ثم ما أهمية البطاقة لفتاة حديثة السن في صعيد مصر، حتى تصبح بالنسبة لها حدث جلل يوقعها في شراك الخداع؟!!. ومما يجعلك تجزم بالكذب والتدليس هو أنه يذكر أن الفتيات سنهن ما بين 14 – 15، فهل لا تعرف الفتاة أنها لا يمكن أن تستخرج بطاقة قبل أن تكمل 16 عاما؟!!. وما حاجة فتاة في هذا السن في صعيد مصر للبطاقة أصلا. فهذه قصص الخطف وكذب فاضح لا حياء فيه، وحالات تغيب عادية. وهل يقبل العاقل أن الرجال أيضا يختطفن ويغتصبن، هل الشمامسة مثل عماد المهدي الذي كان بكنيسة الإسكندرية اختط أيضا، وكذا شماس كنيسة مسرة بشبرا، وأخيرا سامي ابن الصعيد اختطف واغتصب هو الآخر. أمثال هؤلاء هم الذين وصفهم المسيح عليه السلام بأنهم أبناء إبليس؛ لأنه :" متى تكلم بالكذب فإنما يتكلم مما له لأنه كذاب و أبو الكذاب". يوحنا (8: 44). و بعد فارجوا ان تتوقفوا عن الاتهامات الباطلة .. وواجهوا مشكلتكم يا جماعة ..بعيدا عن الاسلام
أبلغ عن تعليق غير لائق

السيد فوزي عبد السلام

26 ابريل2010 02:19مساءاً (بتوقيت القاهرة )

28

الاخوان يحتاجون لدعم من الاقباط
 أشك فى ذلك الاخوان المسلمين مصدر ريبة و شك و مصدر غير موثوق فيه (القلق) الاخوان يستمدون تعاليمهم من تعاليم أرهابية لا تتوافق مع أقوالهم الانسانية ......هناك مجموعة مشاكل تواجه الاخوان ........و ما عليهم الا الاقناع و الاقناع و الاقتناع بنواياهم الطيبة وهذا يحتاج الى عقود و عقود و قرون من الزمان و هذا لايتحقق الا فى حالة واحدة هو ان ينشق الاخوان عن انفسهم و يصبحوا من حزب التجمع أو حزب التجمع أو حزب التجمع و حزب التجمع يلفظهم و حزب الوفد مخترق منهم (الاخوان) و حزب الغد حزب مخترق من بعض الثعابين من اتباع الحزب الوطنى..........والحزب الوطنى حزب غالبيته أخوان مسلمين و ليلتنا احنا الاقباط جوه مصر ليلة مطينة بطين و انتم يا اقباط الخارج ربنا يعطيكم الصبر و طول البال ......انا مش مصدق اللى بيحصل من الاخوان المتلعثمين المتخفين المتلونين
أبلغ عن تعليق غير لائق

أبن النعمة

26 ابريل2010 02:53مساءاً (بتوقيت القاهرة )

29

كل المسلمين اخوان
 ارجو من اخوتى الاقباط ان يفيقوا من غفلتهم ويصحوا من نومهم العميق ويبحثوا عمن يكون فيهم لديه بعض الاعتدال وينتخبوه ليمثلهم اقصد من المسلمين شخص معتدل ولو انه ندر وجود هولاء الاشخاص فى مصر هذه الايام وان وجدوا خافوا من ابداء اراءهم يا خسارة ماتت رجالك يامصر كفانا كلاما هذا مسيحى وهذا مسلم ولنفق ونصحو لكى نرى مايحاك لبلدنا من مؤامرة تعطيش وظما فى اثيوبيا افيقوا يامصريين نحن فى النهاية شعب واحد
أبلغ عن تعليق غير لائق

مصرى قوى قوى

26 ابريل2010 04:36مساءاً (بتوقيت القاهرة )

30

مقارنه
 نفسى اعرف ايه الفرق بين الحزب الوطنى والاخوان رجال الثورة عباره عن التنظيم العسكرى للاخوان وهذه مقارنه من حيث الحزب الوطنى الاخوان محاربة كل ماهو مسيحى : صفوت الشريف - مفيد شهاب - الشاذلى محمد حبيب - عصام العريان من حيث الانتماء للفكر الاخوانى : الاخوان جماعه محظورة الحزب الوطنى الباب الخلفى من حيث المناصب عدم اختيار المسيحين لا ولاية لمسيحى على فكرة ده تاريخ و هكذا
أبلغ عن تعليق غير لائق

قبطى

26 ابريل2010 05:19مساءاً (بتوقيت القاهرة )

31

الذئب والغنم
 اراد الذئب أن يأكل كل الغنم الذين فى الحظيرة ، ولكن كيف السبيل إلى ذلك . فإنه إذا هاجم احد الحملان فإنه سوف يهرب منه البقية إلى الحظيرة . فما الحل ؟ فقال الذئب فى نفسه - لو ارتديت ملابس الحملان فإننى سوف استطيع دخول الحظيرة وفى هذه الحالة سأقتل من أريد وأسلب ممتلكات من أريد والبقية الباقية سوف تكون تحت يدى اجعلهم عبيدا لى -.......... أظن أن الغنم معروف من هم وكذلك الذئب معروف من هو فإحذروا يا حملان من غدر الذئاب واللبيب بالإشارة يفهم
أبلغ عن تعليق غير لائق

قبطى

26 ابريل2010 08:15مساءاً (بتوقيت القاهرة )

32

الذئب والغنم
 اراد الذئب أن يأكل كل الغنم الذين فى الحظيرة ، ولكن كيف السبيل إلى ذلك . فإنه إذا هاجم احد الحملان فإنه سوف يهرب منه البقية إلى الحظيرة . فما الحل ؟ فقال الذئب فى نفسه - لو ارتديت ملابس الحملان فإننى سوف استطيع دخول الحظيرة وفى هذه الحالة سأقتل من أريد وأسلب ممتلكات من أريد والبقية الباقية سوف تكون تحت يدى اجعلهم عبيدا لى -.......... أظن أن الغنم معروف من هم وكذلك الذئب معروف من هو فإحذروا يا حملان من غدر الذئاب واللبيب بالإشارة يفهم
أبلغ عن تعليق غير لائق

قبطى

26 ابريل2010 08:17مساءاً (بتوقيت القاهرة )

33

هل يسطيع الكوشى أن يغير جلده
 انا أرحب بفكرة الإخوان فى التقرب الى المسيحيين على شرط أن يغيروا اسم جماعتهم الى الإخوان المصريين ويغيروا شعارهم بدل السيفين المتقاطعين والقرآن الى الهلال يحتضن الصليب وإلا فإنهم يريدون اعادة مسرحية أبى موسى الأشعرى وخيانته الكبرى عند مبايعة معاويه بن ابى سفيان ـــ إنهم خلقوا على كراهية النصارى و إبادتهم فهل الكوشي الأسود يستطيع أن يغير جلده الذىخلق به فمن المستحيل أن يغير ألإخوان مبدأهم هل يستخفون بعقول المسيحيين حتى يصدقوهم يا للسذاجة
أبلغ عن تعليق غير لائق

فارس الصعيدى

26 ابريل2010 08:58مساءاً (بتوقيت القاهرة )

34

انا قلت دغدغة مشاعر البنات بتكليف كلاب السكك عليهم
 يا عم /السيد فوزى عبد السلام....انا للاسف معنديش مراره للف والدوران .. سيادتك كتبت تعليق طوله نص كليو متر على انى قلت اختطاف البنات...واتحدى ان تاتى اليه بكلمة اختطاف فى اى من تعليقاتى..بس سيادتك عشت فى الدور انى قلت ذلك لتستعرض .. ما استعرضته وان استمر حالك على ماهو عليه سامحنى لن اعيرك اهتماما ..كن امينا ستجدنى معك بكل قلبى غير ذلك فانا اسف معنديش مراره..اقولها لاخر مره..هناك تكليف لكلاب السكك بدغدغة مشاعر المراهقات ووعدهم ب الزواج مع اسلمتهم وبعد نوال الغرض القذر منهم يرموا رمى الكلاب..وهنا انا الوم دائما قبل كلاب السكك البيت المسيحى اولا..لابد وان ياخدو بالهم من عيالهم وبناتهم خاصة.....آآمل ان تكون الصوره وصلتك..مش كده ولا ايههههههههههههههههههههههههههه
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابو قلب طيب

26 ابريل2010 10:58مساءاً (بتوقيت القاهرة )

35

يا اخوانا كفاية بقي!
 انتم خايفين ليه من الأخوان؟ نصهم في السجن و النصف التاني متراقب من أمن الدولة! خلينا موضوعيين- العدو الحقيقي في بلادنا هو الديكتاتورية. و لازم بقي كمسيحيين نفكر باعتدال شوية و نعرف اننا اقلية في مصر - 8% أو 30% برضة اقلية و المسلمين أكتر مننا و الأحلام الفارغة بطردهم للصحراء و انهاء الغزو و الكلام ده كله كلام مش حايودي و لا يجيب غير انه بيزعلهم اكتر. و الكثير من المسلمين و الحق (احنا المسيح قالنا اننا نقول الحق) منهم ناس طيبين و مش عاوزين مشاكل و كلنا كان لنا أصحاب و زملاء مسلمين في المدرسة قبل ما نتعلم التاريخ و يملؤا دماغنا بالكراهية - خلينا نقول الحق - صحيح احنا عندنا الحق في أغلب مطالبنا و صحيح القانون في مصر بيحابي المسلمين علينا و صحيح اننا مظلومين في حاجات كتير لكن حكايات الاسلمة و خطف البنات مبالغ فيها - فيه حكايات حقيقية و لكن أغلبها بتكون بسبب انه بنت مسيحية بتحب شاب مسلم و طبعا اسرتها مش حاترضي بيه فتروح عند عائلته و تقول انها مسلمة و عائلته بتحميها و القانون و البوليس ما بيصدق يلاقي حكاية يغيظونا بيها و انا رأي ان البنت اللي بتروح كده و تبيع ايمانها بالمسيح علشان تتجوز اي راجل ليست مسيحية اساسا و غير مستحقة كل الدوشة دي. خليهالهم عمرها ما حاتكون مسلمة بحق و حقيقي و هي الخسرانه. و أنا شخصيا أعرف عدة حالات عندنا في الزتون كده. و كمان سبب أخر احنا بتكسف نتكلم عنه انه احيانا بعض الزوجات المسيحيات قليلات الايمان بيحبوا يتركوا ازواجهم و بيعملوا حيلة الاسلام علشان يحصلوا علي الطلاق من الحكومة و المسلمين المهابيل بيساعدوهم و يقعدوا يطبلوا و يهللوا علي الحالات دي!! فخلينا موضوعيين و عمليين: احنا مصلحتنا فين؟؟ احنا عاوزين حقنا - اللي يديهولنا يبقي صاحبنا مادام يسيبونا في حالنا. و بعدين كل التهليل ده علي رئاسة الدولة و ان المسيحي يكون من حقة ان يكون رئيس الدولة: انتم بتحلموا؟ لو افترضنا جدلا أن الدستور اتغير و بقي في مصر ديمقراطية و انتخابات نزيهه و سمح القانون ان مسيحي يرشح نفسة للرئاسة. تفتكروا انه ممكن ينجح و احنا علي اعلي التقديرات 30%؟ خلينا عمليين و نطالب بالحرية في حزب خاص لينا و نعمل زي الاخوان و نحاول ننجح في الانتخابات و يمكن بعد كذا سنة و يوم ما يكون في مصر حرية و ديمقراطية يبقي صوتنا مسموع و نحصل علي حقوقنا بالشكل السليم السلمي أما كل الجعجعة اللي بنسمعها و اننا حانطرد الغزاة و رئيس الجمهورية كايكون مسيحي و سنقيم دولة مصرية مسيحية فكلة لعب علي مشاعرنا و ضحك علي الدقون اللي بيكسب من كل ده حبة رجال أعمال أغنياء حايكونوا مع الكسبان حتي لو كان بن لادن نفسه! هو مين اغني عيلة في مصر؟ ماهم مسيحيين و لكنهم مش زينا دول مايهمهمش غير استغلالنا علشان يوصلوا مع الحاكم ايا كان ! خلينا عمليين و نكون حزب لينا و نقارف الحكومة (ايا كانت) لغاية ما نحصل علي حقوقنا!
أبلغ عن تعليق غير لائق

المصري الأصيل

27 ابريل2010 12:23AM (بتوقيت القاهرة )

36

الاخوان المسلمين والنصاري
 لماذا يكون الاخوان مسلمين فقط فهل لايوجد اخوان مسيحيين فهل كلهم غرباء عن بعض اذا كان المسلمين ربنا حصي ضمائرهم بعد كل ما فعلوه بالمسيجيين في بلدهم وارادوا تصحيح خطاهم فنعم بذلك بشرط ان يكتبوا وثيقة بذلك توضع في الامم المتحدة ويكون المسيحيين تحت وصاية دولية اذا نقدوا عهدهم نرحب بذلك ونكون لهم اخوة فالاخوان سيصبحون من الشعب المصري كله وليس من المسلمين فقط وغير ذلك ضحك علي الذقون
أبلغ عن تعليق غير لائق

الثائر

27 ابريل2010 12:58AM (بتوقيت القاهرة )

37

استاز مصري اصيل
 استاز مصري انت مسيحي طيب جدا ولكنك لم تاخز بنصيحة كونو حكماء وكمان لا تتعظ بتجارب التاريخ من امتي يا اخي اخوان يؤمنون بمحبة الأخر اظنك لو قرات ايات القران وقتال الكرة جيدا هاتغير رايك هزا بفرض انك لا تعيش في مصر ولم تري اتنين وتمانين قبطي يقتلون بالزاوية الحمرا واحداث الكشح اولي وتانية - استاز مصري من يضع يده في يد الشيطان لا يلوم غير نفسه اسوق لك طرفة اخيرة علها تفتح اعينك في حادثة الزيتون وقتل اربع شباب مثل الورد وصاحب المحل كليوباترا في الزيتزن فاكره ولا نسيته القاضي المحترم جعل رئيس التنظيم يغير اقواله ليظهر للناس انه مضلل من البعض ويراجع نفسه والعمل علي استتابته والعودة لنبز العتف تماما مثل احداث اسيوط فاكرها ولا لا طبعا اهل الالمتهمين الباقيين ظنوا خطاءا اهلهم هايشيلوا الليلة ثاروا في االممحكمة وهدووا وهم بجهلهم لا يعرفون مايدور براس القاضي المسلم وهو يحكم بالشرع الأسلامي لا يؤخز دم كافر بمؤمن فهمت ولا اقول كمان ----- ربنا يرحمنا برحمته
أبلغ عن تعليق غير لائق

فراولة حمرا

27 ابريل2010 01:03مساءاً (بتوقيت القاهرة )

38

شيزوفرانيا التفاوض .......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 جماعه دينيه محظوره تعمل بالسياسه و هي الاخوان المسلمين ## تتفاوض مع فصيل ديني وطني ### الا وهم .... المسيحيين المصريين علي اي اساس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هل المسيحيين في مفهوم اللاخوان 00 هل هم جماعه وطنيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ او هم جماعه دينيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعني بنتفاوض معاكم يا بعدا 00 علي اساس الدين او المواطنه ؟؟؟؟؟ سؤال مطروح و مطلوب له اجابه ؟؟ ان كنا جماعه وطنيه فمن انتم في شكل المواطنه التي سبق و نفيتموها جمله و تفصيلا عن انفسكم و عن مصر كلها 00 و ان كنا جماعه دينيه فأين الوطن الذي سنتفاوض عليه - سنكون عندها نتفاوض علي خلافه اسلاميه لا وجود لنا فيها - جتكم القرف فيكم و في افكاركم 00 انا رايح اصرف لنفسي كبايه شاي 000 مكافأه لي علي فكره هذا التعليق 00 و عليها ليمونه عشان حاله القرف المفرط التي تنتابني عند الكتابه في مواضيع معينه 00 تحيه الي سيدات مصر الفضليات اعضاء جماعه نساء من اجل التغيير - فهن اجدع منكم - و اقول و ارجل منكم - و اعتذر لهن - و انفع للوطن منكم - جتها نيله اللي عايزه خلف - ما شفتوش جزمتي - ضاعت في المجلس اثناء الحوار $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
أبلغ عن تعليق غير لائق

جيفارا

27 ابريل2010 01:10مساءاً (بتوقيت القاهرة )

39

لوجه الله
 الوثيقة المطروحة موضوعية جدا وليس بها اى دليل على سوء الظن ليه كل ما نمد ايدنا بالخير تقابل شر لوجه الله مصر امنا كلنا وعدونا ضرب المسجد والكنيسة وسجن المسلم والقبطى لوجه الله باركو لاعنيكم ومن باب اولى من يمد يده كلنا مضطهدين ومظلومين حقوقنا ضائعة نمد ايدنا للعدو المشترك لوجه الله حرقوا الاقصى وكنيسة القيامة ومفرقوش ليه التفريق يبقى عندنا لوجه الله الاخوان صورة تعبير عن ا لاسلام لاغدر فيه ولاغل واخير مددنا اينا اولت نفسنا ابتعدنا سىء فهمنا قل يا اهل الكتاب تعالو الى كلمة سواء بيننا وبينكم
أبلغ عن تعليق غير لائق

حسان المصرى

27 ابريل2010 03:21مساءاً (بتوقيت القاهرة )

40

اخوان مثل مين
 قالواللحرامى احلف قال جالك الفرج .. يعنى يحلف يمين باطل يهرب من عقوبة عن جريمة ارتكبها ... هؤلاء الخونه اقصد الاخوان بيعرفوا ان يزحفوا من اسفل الرصيف ليقفزوا فوق الاسطح بطريقة التقيه و الدليل لو النيه سليمة والقصد صالح الوطن لماذا يتم خطف البنات القبطيات واسلمتهم حتى اليوم حتى اليوم كما هناك تغلغل فى كل ركن من اركان العمل فى مصر بمباركة الحكومة التى تقوم بالتمثيل على الاقباط بانها حكومة وطنية وفى الحقيقة هى حكومة اخوانية لماذا لم يتقرب الاخوان للاقباط الا هذه الايام ولكن السبب هو كسب اصوات الاقباط وباصوات الاقباط يقتل كل قبطى بيد اخوانية يا للغباء الاخوانى يا للخسة الاسلاميه يا للغباء من بعض من صدقوهم من الاقباط السذج فهل ينصلح حال الشرطى المسلم الاخوانى وهل ينصلح حال المدرس الاخوانى وتتغير اساليب عمله ومنهجه الاخوانى وهل يكف الامن الاخوانى عن محاصرة الاقباط وعدم تلبيه وتحقيق شكواهم وهل يتغير نظام وشريعة اربعة عشر قرن من الحكم و الفكر السلفى الوهابى الاخوانى فى يوم وليله اعتقد كله هراء وضحك على الذقون ولكن اعتقد ايضا بان الاقباط بيحلقوا ذقونهم فلا خوف عليهم من ضحك الخبثاء اللئماء
أبلغ عن تعليق غير لائق

كوكسا

27 ابريل2010 07:03مساءاً (بتوقيت القاهرة )

41

مشنقه وقبر
 كل من يؤيد الاخوان المسلمين فى الانتخابات القادمة فهو ينصب منصه عليها مشنقه له ولكل الاقباط ويحفر قبر له ولكل الاقباط هؤلاء اللذين ليس لهم عهد ولا كلمة شرف كمثل نب....هم يتعاملوا بمبدا اللى تكسب به العب به ونحن لسنا لعبه بيد هؤلاء الخونه الاصاغر فلا اصوات للاخوان ولا اصوات للحكومة الظالمة المتاسلمة الناهبه لرزق الشعب الفقير الحكومة التى نقشت اجرامها وسطوتها على قوت الشعب بطريقة اسوا من المستعمر ايام الاستعمار الحكومة التى انتهكت كل الحرمات وجعلت من اذنيها حائط صماء لا تسمع وعينيها عمياء لا ترى وقلب لا يبض الا بمص دم الشعب وفكر وهابى يستحل كل الاعراض فموت هذا الحكم وهؤلاء الوهابيين الاخوانيين ما هو الا مكسبكبير نتمى من الله تحقيقه لاسعاد الشعب القبطى و المصرى بصفة عامة
أبلغ عن تعليق غير لائق

كوكسا

27 ابريل2010 07:11مساءاً (بتوقيت القاهرة )

42

هيهات
 ذئاب فى ثياب حملان ذئاب من الداخل وذئاب من الخارج ربنا يحافظ على اولاده من النوعين مينا سامى
أبلغ عن تعليق غير لائق

mena samy

28 ابريل2010 09:43مساءاً (بتوقيت القاهرة )

43

الوجه الاخر
 هذا هو الوجه الاخر للشيطان عندما يشعر بهزيمته فيتلون كالحرباء باللون الذى يناسب عصره ثم يعود لطبيعته التى لاتتغير وهي التعطش للدماء والقتل وهؤلاء هم الاخوان المسلمين تماما
أبلغ عن تعليق غير لائق

رضا المصري

01 مايو2010 12:36AM (بتوقيت القاهرة )

44

صيادين في الميه العكره
 جماعه الاخوان عاوزين يصطادوا في الميه العكره ومش مبطلين خباثه ولا مبطلين غباوه لان ده من اهم صفاتهم وبعدين ده في من المسلمين منهم فيهم اللي بيكرهم وبيرفض وجودهم اكتر مننا هقول ايه ولا ايه من عمايلهم معانا هذكرحدث واحد كلكم عارفينه ذبح الخنازير
أبلغ عن تعليق غير لائق

mona_hakim1@yahoo

01 مايو2010 05:54AM (بتوقيت القاهرة )

45

خد اللي ينفع
 تاخد منهم الحلو واللي ينفعنا بس و الباقي نسيبه
أبلغ عن تعليق غير لائق

El Ghali

01 مايو2010 04:02مساءاً (بتوقيت القاهرة )

46

الكذبه الكبرى
 الكلام ده جميل جدا ولكن لو هما بالفعل مؤمنين بالكلام ده ادعوهم الى تغير اسم حزبهم المحظور!!! من الاخوان المسلمين الى حزب العلمانين المسلمين لان كل ما قالوه هنا هو من صميم مبادئ اللعلمانية وحقوق الانسان والديمقراطيه وكل تلك المبادئ مخالفه لمبادئ حزبهم حيث انه لايومن بالديمقراطيه ولا حقوق الانسان حيث ان شريعة الله(الشريعه الاسلاميه )هى الديمقراطيه التى يجب ان تطبق على رقاب البشر وبغيرها لايوجد ديمقراطيه وثانيا ان الدين عند الله الاسلام وغير ذلك ام ان يدفع الجزية ام ان يسلم ام ان يقتل وعليه هما لم يؤمنه بالاخر فكيف يسمحون لهم ببناء كنائس وهم فرحين!!! واذا كان قد حدث لهم تغير نوعى فى مبادئهم كما يدعون فليغيه اسم حزبهم كما قلت وايضا يسمحون للبهائين ببناء معابدهم فى مصر كما يسمحه باليهود بذلك وايضا يسمحه للشيعه بالوجود داخل مصر وبناء مساجدهم ايضا واعتقد انهم لن يستطيعه تحمل كل هذا ولذلك هم يعيشون فى ككذبه كبيره يريدون ان يبتلع المواطنيين المصرين اقباط او علمانين او كل غير الاخوانيه كذبة ان هداهم الله لحب واحترام الاخر حتى تنتهى فتره الانتخابات او حتى يستولى على الحكم فى مصر وبعدها يحلها الحلال
أبلغ عن تعليق غير لائق

المستكاوى

01 مايو2010 05:33مساءاً (بتوقيت القاهرة )

47

الجزيه وهم صاغرون
 زمان كنا قد سمعنا عن تحالف الاخوان مع الاحزاب الشيوعيه ضد الحكم وانقلب الاقباط علي الشيعين واصعد انور السادات الاخوان للقضاء علي الشيعيه وهذا مايريده الاخوان ده لسه من كام شهر الراجل بيقول المقروض النصاري يدفعوا الجزيه وقد اللغيت الجزيه لانها كانت غير عادله واصبح القانون البشري اكقر رحمه من احكام الشريعه علي الاقباط خصوصا الفقراء وقد كذب لوقا يياويث وقال ان الجزيه كانت قيمه رمزيه والحقيقه انها كانت 2 دينار دهب وهذا اموال ضخمه في هذا الوقت وقد كان يقتل من لا يقدر دفع جزيتهم
أبلغ عن تعليق غير لائق

سامي

07 مايو2010 10:04مساءاً (بتوقيت القاهرة )

48

We are the native owners of Egypt
 For any person who write a comment, please remember that christain copts are the native owners of Egyptian land. Therefore Ch. copts do not need to get any of their rights from people who invaided or occupied the Egyptian land. In fact talking about christian rights looks like that we are a group of people strangers in the land of Egypt. We Ch. copts should focus that our land is occupied by the Arab invaiders and their off-spring and this is exactly similar to what is going on in France where the invaiders want to apply Sharia and direct the French people according to Sharia, please remember in all your discussion that we are the land owner and we do not need to ask about our rights from occupants. God is watching
أبلغ عن تعليق غير لائق

Fayek

08 مايو2010 07:11مساءاً (بتوقيت القاهرة )

49

ربنا يهديهم
 لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا للاخوان مكان داخل قلوب الاقباط لانه لا يوجد بداخلهم من ناحيتنا سوى حقد ومراره (احنا مش هندحك على بعض)
أبلغ عن تعليق غير لائق

السيد زكى

13 مايو2010 03:41مساءاً (بتوقيت القاهرة )

50

شريعة الكزب
 الشريعة الاسلامية تسمح لهم بى الكزب على الاعداء وهم غير الناطقين بالشهاداتين وهم المسحيين والسؤال هل تغيرت النصو ص القرانية هنا ولا فى اللوح المحفوظ اين البرهان على صدق الاقوال يظهر ويبان فى قضايا العائدين والمتنصرين وابونا متاؤس ودم شهداء عيد الميلادوالغول العظيم واقوالةفىمجلس الشعب المصرى الاصيل وشكراياسادة ياكرام ***فوزى عبدة
أبلغ عن تعليق غير لائق

فوزى عبدة

07 يونيه2010 10:20مساءاً (بتوقيت القاهرة )

51

فعلا انتهى الدرس ياغبى
 لم يتعلم السادات الدرس -- ولكن الاقباط تعلموا الدرس -- انتهى الدرس ياغبى !!!!
أبلغ عن تعليق غير لائق

واخد بالة

08 يونيه2010 05:13AM (بتوقيت القاهرة )

52

الحرب خدعة......
 الحرب خدعة ...هذا قول رسول الأسلام .....وهو بالفعل مايقومون بة اخوانة المسلمين ....سواء رسول الأسلام او من يؤمنون بهذا الرسول الخادع كما الههم خادع وماكر ايضآ ...هذا فى كتبهم وما يقرأونة فى كتابهم المتهم باألعزيز كل يوم ويدعون علينا كامسيحين كل نهاية صلاتهم يطلبون لنا المرض و...و....و....و.....ويقولون سوف نقدم لكم الحب ....اى حب هذا ...وأول شىء سوف تقومون بة اى اول حب ....فرض الجزية ...وسبى نسائنا .....حب اية ال الأسلام بيقول علية.....هو الأسلام يعرف الحب ....كما احب رسول الأسلام صفية بعد ان قتل زوجها واخيها وابيها وذات الليلة قام بالجماع بها .....هل يقصدون الأخوان المسلمين هذا الحب .....كفى بلاهه وحماقة وقلة ادب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
أبلغ عن تعليق غير لائق

نهر من المحبة

24 يونيه2010 02:34AM (بتوقيت القاهرة )

53

الحرب خدعة......هكذا يقول رسول الأسلام!!!
 حذارى....حذارى....حذارى.....ان نصدق هؤلاء اللذين لا يعرفون اللة لأنة من ثمارهم تعرفونهم ماهى ثمار تلك الطبقة الفاشلة التى تطوى تحتها قوى كبيرة من البلطجية ( الجهلة ) ليس هم الا مرتزقة يدفعون بتلك البلطجية ( الجزء الأكبر من الشعب الجاهل الفقير المريض ايضآ) ليقوموا بكل ما يحلوا لهم ليسترزقون قوتهم الدامى على حسابهم مستغلين جوع وجهل ومرض هذه الفئة من الشعب لتحقيق مآربهم الدنيئة مثلما قام رسول الأسلام ( لم ينسوا ذكر الجزية فى قرارهم). ما الذى وجدة الأقباط منذ ان دخل الأسلام مصر حسنآ من هؤلاء الوحوش البشرية التى تقهر وتقتل وتسرق وتسبى وتقتل بدون رحمة ولا انسانية الى يومنا هذا نعانى من تلك الوحوش البشرية هذه.
أبلغ عن تعليق غير لائق

نهر من المحبة

27 يوليو2010 12:23AM (بتوقيت القاهرة )

54

التقية
  تعريف التقية :  التقية في اللغة : الحيطة والحذر من الضرر والتوقي منه ، والتقية والتقاة بمعنى واحد ، قال تعالى : ( إلاّ أن تتقوا منهم تقاة ) (1)أي : تقية ، بالاتفاق.  قال ابن منظور : وفي الحديث : «قلت : وهل للسيف من تقية ؟ قال : نعم، تقية على اقذاء، وهدنة على دخن» ومعناه : إنّهم يتقون بعضهم بعضاً، ويظهرون الصلح والاتفاق وباطنهم بخلاف ذلك.  وفي الاصطلاح : فقد عرفها جمع من علماء المسلمين بألفاظ متقاربة وذات معنى واحد .  فهي عند الشيخ المفيد (ت | 413 هـ) عبارة عن : (كتمان الحق ، وستر الاعتقاد فيه ، ومكاتمة المخالفين وترك مظاهرتهم بما يعقب ضرراً في الدين والدنيا).  وعرفها الشيخ الاَنصاري (ت | 1282 هـ) بـ (الحفظ عن ضرر الغير بموافقته في قول أو فعل مخالف للحق)   وقال السرخسي الحنفي (ت | 490 هـ) : (والتقية : أن يقي نفسه من العقوبة ، وإن كان يضمر خلافه)، وبهذا النحو عرّفها آخرون .  صلة التقية بالاكراه :  يتضح من تعريف الشيخ الاَنصاري للتقية أن إكراه الاِنسان على الاتيان بشيء مخالف للحق يكون سبباً مباشراً من أسباب حصول التقية ، ويؤيّده ما جاء في قصة عمار بن ياسر وجماعته الذين اتقوا من المشركين فأجروا كلمة الكفر على ألسنتهم كرهاً ، حتى أنزل الله تعالى فيهم قرآناً : ( إلاّ من أُكرِه وقلبه مطمئن بالاِيمان   ولكن يبدو واضحاً من خلال مراجعة موارد التقية في فقه المذاهب الاِسلامية ، وتدبّر أدلتها من القرآن والسُنّة وسيرة الصحابة وتطبيقات التابعين وغيرهم من المسلمين أنه لاحصر للتقية على كتمان الحق وإظهار خلافه خوفاً على النفس من اللائمة والعقوبة بالاكراه ، لدخول ما إذا كان هذا الكتمان لمصالح أُخر فردية أو اجتماعية في مصاديق التقية وإن لم يكن ثمّة إكراه أصلاً ، ويؤيّده أن الاكراه لم يؤخذ قيداً في تعريف التقية اصطلاحاً ـ كما مرَّ ـ عند بعضهم .
أبلغ عن تعليق غير لائق

الشيخ

25 سبتمبر2010 05:24مساءاً (بتوقيت القاهرة )

55

الحقائق التاريخية عن هؤلاء الخونة
 ليس هناك اي مجال للشك في طبيعة الإخوان, فهم خونة يبيعون كل شيئ حتى الشرف مقابل المال وهم سبب خراب مصر ولن يتركوها حتى يمتصون اخر قطرة دم في عروقها. مجموع الحقائق السلبية المنشورة في الصحافة والمراجع والكتب عشرات اضعاف الأكاذيب الداعمة لهم وبالرغم من ذلك ينجح الإخوان كل مرة بخداع البسطاء المخدوعين بلباس الدين الذي يرتدية ذئابهم كل صباح قبل الخروج من جحور الظلام. اليوم وبعد سيطرتهم على مراكز القوى داخل الدولة اصبح لهم القدرة على إرهاب او شراء كل من يحاول إيقافهم فهم قادرون على الإثناء بلقب دكتور او استاذ جامعي على مساعديهم وقادرون ايضاً على حرمان كل من يعارضهم من لقمة عيشه. قبل حوالي 20 عاماً كنت اناقش مع بعض الاصدقاء خطورة تغلغل الإخوان في جميع مؤسسات الدولة وتحكمهم في ارزاق الناس بوضع اليد, قال احد المقتنعين بهذا لرأي دعونا نجمع جميع الحقائق التاريخية التي معنا ضدههم وننشرها في كتاب لفضحهم امام الشعب البسيط حتى يفيق على الاقل المثقفين منهم, فرد عليه احد الحاضرن بقوله "يا عم خليها على الله, محناش قدهم, اولاً اي كتاب يهاجم الإخوان بحقائق تاريخية لن يدخل مصر ولن تسمح الحكومة بنشره لانهم كلهم من نفس العينة, ثانياً لو عرفوا ان احنا وراء هذا لكتاب, قول عليه العوض في اهالينا وكل الاقباط في مصر" فهل نحن فعلاً على هذه الدرجة من الخوف والرعب؟ هل نجح الإرهاب في بث الرعب داخل قلوبنا وقلوب نسائنا واطفالنا؟ هل نجح الخونة في خراب مصر ونحن واقفون في طابور الهجرة لكندا وامريكا لا نقول سوى يارب يارب؟ هل ما قاله لي احد اثرياء اقباط لوس انجلوس حقيقة؟ لقد قال لي وبالحرف الواحد امام زوجتي داخل التاكسي وبصوت مرتفع وبلغة إنجليزية ركيكة"ياعم واحنا مالنا؟ انا كل ما يهمني هو كيس الفلوس اخر كل شهر علشان اوكل العيال وادفع لهم مصاريف الدراسة" عليكي العوض يا مصرنا. افكر في إنشاء موقع يجمع جميع الحقائق التاريخية عن هؤلاء الخونة, فهل من مساعد؟
أبلغ عن تعليق غير لائق

El Asmar

29 سبتمبر2010 04:45مساءاً (بتوقيت القاهرة )

56

عباطة و عارفين مين سببها
 السيد الغير شجاع Fayekلما انت عارف ان مصر محتلة من العرب مش تكتب دة بلغة مفهومة علشان اللى مبيفهموش زى حضرتك يتنقل لهم رايك الداعى الى الفتنة و تقويض امن مصر بكلام واحد جبان حتى مش قادر يكتب بلغة قومة من امتى الاقباط مستنيين واحد زيك يحرضهم على التمرد و دفع الاحتلال الذى تزعمة اقرأ الاول التاريخ الحقيقى مش اللى ادعياء الفتنة بتوعك بيقولوة لك وانت زى الطور ماشى بترددة علشان ميتقالش عليك جاهل فى زمن العولمة و لا انت مش بتعرف تقرأعربى ان الناس مدت ايدها و لا للفتنة مش عاجبكم و ان رفعوا ايديهم مش عاجبكم امال اللى زيك عاوزين اية يا بنى الفتنة مش فى صالح اللى زيك ولا عاوزين تتفرجوا من برة على عراق تانية عامة الخاسر الوحيد هو امثالك ولا نامت أعين الجبناء
أبلغ عن تعليق غير لائق

عيزرا هاينز مان

30 سبتمبر2010 08:17AM (بتوقيت القاهرة )

57

أحمر من كدة ما فيش يا اسمر
 مش قادر أقول لأمثالك غير ان شكلك خرجت من البلد بفضيحة على يد الاخوان و لذلك كلامك غير موضوعى يا أحمر من كدة مفيش بص للمعتقلات و امتلائها بالاخوان هل دة يصدق على كلامك و لا ظهر كدةكذب كلامك ازاى الحكومة فى مصر متفقة معهم و بتحاربهم و تعتقلهم كفاية حقد وتوب الى الله من فضيحتك
أبلغ عن تعليق غير لائق

عيزرا

30 سبتمبر2010 08:23AM (بتوقيت القاهرة )

58

أين الوثيقة التى تتحدثون عنها ؟
 وثيقة وثيقة هامة و خطيرة ايييييييييين هى هذة الوثيقة لم نرى سوى مقاااااااااااااال و كلااااااام انشرها لو سمحت
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابو النمرس

30 سبتمبر2010 08:26AM (بتوقيت القاهرة )

59

هم مصيبة مصر العظمي
 اكبر جرائم عصابة إخوان الخراب ليست قتل عدداً من البشر بل هي خراب وتخلف مصر وجهل المصريين الذي يعود الى إفسادهم النظامين التعليمي والثقافي في مصر ليمكنهم السيطرة على الغالبية المغيبة المسيرة من مرشدهم وباقي افراد العصابة.جريمة قتل على الإبن الاوسط للواء محمد نجيب في مدينة هانوفر الالمانية احد الادلة على علاقة الإخون بمخابرات اسرائيل ودول اخرى حتى قبل 1948. إنقلاب 52 كان من تدبيرهم وبمساعدة قوى اجنبية لمنع محاكمتهم امام محكمة عسكرية بتهمة الخيانة العظمى وهم نفس الخونة سبب هزيمة 56 و 67 وتخلف مصر وشعب مصر الى هذا الحد الذي نراه اليوم. الإخوان هم مصيبة مصر العظمي وعلى مدى 80 عاماً.
أبلغ عن تعليق غير لائق

El Asmar

01 اكتوبر2010 09:19AM (بتوقيت القاهرة )

60

دخلها "باول" وخرج منه "شاول"
 الخونة ليسم داخل السجون كما ينبغي ولكنهم داخل المجلس الموقر المسؤل عن مصير البلد وعددهم لا يقل عن ال 88. اما مقولة انهم في المعتقلات فهذه فقاعات صابون لمنع الحسد. كيف يكون خريجون السجون والمعتقلات واصحاب السوابق اساتذة في الجامعات, في حين ان اي فراش او بواب في مصلحة حكومية يحتاج لشهادة فيش وتشبيه وحسن سير وسلوك قبل تعينه؟ صحيح إلي إختشوا ماتوأ. هل تعتبرون تقليم اظافر بعض رجال التنظيم سجن وبهدلة؟ سجن القناطر ياسادة ليس إلا مزرعة ومنتجع في منطقة ومكان هادئ يجتمع فيه من وقت لاخر بعض رجال التنظيم مع كبار موظفي الدولة لدراسة ومناقشة الوضع والإستراتيجية والمصالح المشتركة في هدوء وبعيداً عن اعين الصحافة وفضول الحاقدين. ويخرج منها الخونة بعد تلميعهم ابطالاً بجلباب ناصع البياض وشنطة سوداء مملؤة بعقود وصفقات سرية للغاية. وهذا تماماً ما حدث مع سعد الدين ابراهيم باشا الذي دخل منتجع مزرعة طرة "باول" وخرج منه "شاول" بعد ان غسلوه وغسلوا مخة واعطوه كام برشامة من النوع الغالي المستوردة.
أبلغ عن تعليق غير لائق

eL aSMAR

01 اكتوبر2010 10:54AM (بتوقيت القاهرة )

61

فتشو الكتب لتجدو راحة لانفسكم
 هجيب منين المحبة والسلام لما تلغى الايات القتل الزى موجودة فى مصحفك لو عرفت ابقى تعالى اتكلم المسلمين كلهم فى مازق من بعدالعالم ماانفتح على بعدة
أبلغ عن تعليق غير لائق

قبطى درس فى الاسلام

15 نوفمبر2010 04:36مساءاً (بتوقيت القاهرة )

62

لو صدق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 لو صدق هذا البيان يبقي الاخوان في مصر انتقلوا نقلة نوعية كبيرة نحو الافضل ولكن اشك في ذلك نظرا لتاريخ الاخوان في مصر، واري ان الاخوان فعلا قاموا بتحضير هذه الوثيقة و قاموا ايضا بتسريبها لتجميل صورتهم.
أبلغ عن تعليق غير لائق

رضا

19 ديسمبر2010 09:39مساءاً (بتوقيت القاهرة )

63

لا يخدعوكم
 الاخوان يريدون كسب ود الاقباط ليس محبة فيهم و لكن للوصول الى غرضهم و هو التملك بالسلطه و جعلها دوله اسلاميه يطبقون الشريعه فيها و بعدها يتم التخلص من المسيحين فلا ننسى قول عادل امام فى فيلم الارهابى ما يغوروا فى اى مكان
أبلغ عن تعليق غير لائق

الله محبه

04 يناير2011 07:34مساءاً (بتوقيت القاهرة )

64

هداكم الله
 تقولون ان الله محبة وانكم متحابين حتى مع اعدائكم او من يكرهكم وووالله الذى لا الة الا هو ان الاسلام برىء مما تقولون وتفسرون وان القران كله رحمة بالمسلمين وغيرهم ولم اعرف ان بقلوبكم كل هذا الحقد والكرهة للاسلام والمسلمين وما هى هذة الحقوق التى لم تنالوها بعد والله ان لكم كل حقوق المسلمين بل ان كثير من المسلمين يخشاكم لانكم ديما تقولوا انكم مضطهدين افيقوا ايها النصارى واعلموا ان الاسلام دين الله الذى امر المسلمين ان يعاملوا النصارى وكل الديانات بالخير والمحبة ولكن اذا استمر هذا الحال من كرهكم وحقدكم وتطاولتم حتى بقتالكم فلن يقف الاسلام والمسلمين مكتوفى الايدى وانى لارى ان المسلمين فى مصر هم المضطهدين
أبلغ عن تعليق غير لائق

ربنا يهديكم

05 يناير2011 01:17مساءاً (بتوقيت القاهرة )

65

الحل النهاءي
 ايه رايكم يا جماعه نطلب من الاخوان يتنصرو ابداء لحسن النية و بضمانة امريكا دا هو الحل
أبلغ عن تعليق غير لائق

واعي

06 يناير2011 03:40AM (بتوقيت القاهرة )

66

الاخوان
 و الله لو الكلام ده صح يبقى كده الاخوان تنزل من نظرى جدا لانهم كده خلول للتافهين قيمه و انتم اقل من ذلك
أبلغ عن تعليق غير لائق

يا لهوى

10 يناير2011 10:33مساءاً (بتوقيت القاهرة )

67

لو صدقو
 لو صدقت النيه فهذا عمل كريم محبوب لا يرفضه احد ولكن التاريخ يقول لنا هناك مصيبه كبيره تدبر وتحاك ومؤامره تنتظرنا لوجود دافع من وراء هذا التغيير الغير مبرر لمعرفتنا بالاسلوب الاسلامى الم نسمع عن ان المسلمون فى بعض المناطق باسبانيا يطالبون بتطبيق الشريعه لكثرة اعدادهم الم تتغير لغتنا المصريه الى العربيه الم نفقد هويتنا الفرعونيه مبدا اتمسكن الى ان تتمكن هو السبب ويجب ان نحزر ونحترز من ما هو قادم
أبلغ عن تعليق غير لائق

مجدى المصرى الاصيل

06 فبراير2011 12:07مساءاً (بتوقيت القاهرة )

68

كل اتعليقات مرتاح لها ولكن
 كل العالم الغربي مسيحى بالفطره ويعمل اعمال المسيح من غير ما يؤمن به بمعنى الايه التى تقول If you love those who love you what reward will you get كل العالم الغربي يعمل بها والدليل على ذلك المساعدات التى تقدمها منظمات المجتمع المدنى الغربي لجميع الفقراء فى العالم بغض النظر كونهم مسلمون اومسيحيون ولكن نحن مسيحيون العرب مع اننا نؤمن بالمسيح لا نعمل اعمال المسيح بسبب معرفتنا بالاسلام وظلمه ولذلك لانثق فى المسلمين لانى انا شخصيا اعرف واحد من قاده الاخوان كان فى وقت مضى النائب العام للاخوان انا مش هقول اسمه وكان يعمل استاذ بجماعه اسيوط كليه العلوم بقسم الجيولوجيا يعنى خلوبالكم يا مسيحيين
أبلغ عن تعليق غير لائق

المقهور

13 فبراير2011 09:21مساءاً (بتوقيت القاهرة )

69

صدق الكلام بالفعل وبالمطالبه بالغاء الماده الثانيه من الدستور
 اذا كان هذا الكلام صحيح طيب مايطالب بالغاء الماده الثانيه في الدستور ويطالب مثلنا بالدوله العلمانيه ويكون بذلك اثبت صدق كلامه بتحويل الدستور لدستور علماني والغاء خانه الديانه في بطاقه الرقم القومي حتي نصدق الكلام . فالكلام بالفعل والوقوف مع الاقباط لاقامه دوله تبعد الدين عن السياسه والدستور هو الباب حتي نصدق مايفعل او يقوم بمحاوله فعله جماعه الاخوان فليمد يده للاقباط لتكون دوله مدنيه علمانيه دستورا حتي يكون هناك مساواه وهو سيكون كسبان مثلنا لاننا مش عاوزين رئاسه لكن نريد حقوفنا لان الاسلام عندما جاء الي مصر وجد زرعه المسيحيه مزروعه في مصر يعني كانوا موجودين من قبل ولم يطلبوا الا المساواه وحقوق المواطنه وعدم دخول الدين وبنوده في الدستور بل تكون دوله مدنيه علمانيه يعيش فيها الجميع اخوه متحابين
أبلغ عن تعليق غير لائق

مواطن مصري

18 فبراير2011 02:40AM (بتوقيت القاهرة )

70

سؤال
 يعنى سؤال واحد لأخوانا الأقباط عن منصب رئيس الجمهورية او الوزراء فين فالعالم الأقليات يترشحوا للمناصب دى من غير زعل و جدال نسبة الأقباط فى مصر حسب تقديرات من 5 الى 10% لنضمن حرية العبادة و حرية بناء دور العبادة و احترام القانون لكن نبدأ الكلام عن الترشيح لمنصب رئيس الجمهورية و رئيس الوزراء ...وووووو ده مش حل بالمناسبة انا ليس لدى اى مانع فى أختيار رئيس مدنى مصرى لحكم مصر طالما تتوفر فيه شروط الكفاءة
أبلغ عن تعليق غير لائق

تامر

18 فبراير2011 01:29مساءاً (بتوقيت القاهرة )

71

اقباط + مسلمون تساوى مصريون
 الاخوان عليهم التقدم بحزب سياسى بافكار سياسيه وكيان مستقل لانهم موجودون بالشارع ولهم برنامجهم الامفروض للوطن وليس موجه للاقباط لان الاقباط جز من الوطن مهما ان كان عددهم 10 مليون هو 18 مليون ودا الرقم الحقيقى والفيصل بين الطوائف هو الدستور والقانون لانه لكل المصرين وبرنامج الاخوان لحقوق الاقباط ليس للاخوان الحق التكلم باسم الاقباط لان حقوقم تاخذ فى الجماعه الوطنيه وعلى الاقباط التكلم بانفسهم لان الدين لله والوطن للجميع وعلى المجتمع المصرى الاختار بينا دوله مدنيه لكل الاطياف او دوله اسلاميه وهنا على الاقباط تقرير مصيرهم ام البقاء فى نظام اسلامى وهم لهم الحق بطريقه القانون الذى يحكمهم اما الاقباط فلهم الحق انهم يرفضوا قانون الشرييعه الاسلاميه ومن هنا تحديد مصر الوطن ام البقاء ام التفرقه والانقسام كما حصل فىجنوب السودان وانا مصرى اتمنى دوله مدنيه وليس الانفصال
أبلغ عن تعليق غير لائق

الطموح

20 فبراير2011 05:53مساءاً (بتوقيت القاهرة )

72

هل المسلمون المطالبون بدوله مدنيه هل مش مسلمون
 هل كل مسلم لايرتبط بفكر او بجماعه الاخوان المسلمين لايعتبر انه مسلم يقول الاخوان انا المسلمين كلهم اخوان اوكيه امال الى يرفضوا فكر الاخوان ومنهجهم يبقوا ايه من مواطنين مصرين مسلمين وهل الاحزاب الاخره التى اغلبها مسلمون من قيادات واعضاء ومفكرين مسلمين الذين لايرحبو بفكر الاخوان المسلمين وليس المسلمين لان المسلمين دى الدين للكل المسلمين اما الاخوان المسلمين فهم جماعه او تكتل او حزب يتفق على برنامج وافكار معينه وبالبديهى انا من يختلف فى هذه الافكار من مسلمين لايعتبر كافر لانه يومن بالدين الاسلامى وليس بالجماعه كفكر لانه السياسه مباح فيها كل شى ام الدين فهو اخلاقى تربوى فلا علاقه بالسياسه بالدين
أبلغ عن تعليق غير لائق

مصرى حتى النخاع

20 فبراير2011 06:03مساءاً (بتوقيت القاهرة )

73

الحق بالحق
 على كل الاقباط تكوين جبهتم بنظام للمطابه بحقوقه المشروعه بانفسهم فى ظل الحق المدنى وفى الجماعه الوطنيه وككتلت اقباط مصرين وليس منتظر من احد ان يمن علينا من فضلته وتحيا مصر
أبلغ عن تعليق غير لائق

رجاى مصرى

20 فبراير2011 06:07مساءاً (بتوقيت القاهرة )

74

دولة مدنية للجميع
 وتشمل الخطة الأكبر لتحسين العلاقة مع المسيحيين وتجميل صورتهم ، ليه هما الاقباط للدرجة دى سمعتهم بجلاجل علشان مستنيين الاخوان يحسنوا ليهم صورتهم. احنا مش مستنيين الاخوان يحسنوا لينا صورتنا احنا الهنا كبير يقدر يخرج كالنور برنا وحقنا مثل الظهيرة. لا الحقيقة ان الاخوان هما اللى عايزين يحسنوا صورتهم وبيحاولوا يتوددوا للاقباط وكانهم عايزين يقولوا ليهم لا ده احنا بنقبلكم . والدليل على كده اللى بيحصل دلوقتى. واحنا بنطالب بدولة مدنية بدون مرجعية دينية لا دولة الاخوان ولا دولة القرضاوى.
أبلغ عن تعليق غير لائق

مسيحى حر

05 مارس2011 03:20مساءاً (بتوقيت القاهرة )

75

كفاية كذب
 انا عايز اعرف الكلام دة موجة لجماعة الاخوان ولا للمسلمين كلهم
أبلغ عن تعليق غير لائق

محمد السيد

06 مارس2011 06:38مساءاً (بتوقيت القاهرة )

76

الاستاذ المصرى الاصيل
 من انت ان كنت مسيحى فلا غضاضه من كونك اعمى ولا ترى ويجب ان نفتح عينيك ولو كنت مسلم العيب ان تنكر ديانتك وتشعر انك ممكن ان تغش اخ مسيحى ليك المهم ان كنت مسيحى ولا تعرف عن التقيه شى اسال عنها وان كنت مسلم فانت تتعامل بالتقيه على الاصول ولكنك مكشوف اهلا بالاخوان كمجموعه داخل المجتمع لها فكرها الخاص بها وليس المفروض ان انصاع لهذا الفكر لانهم اكثريه مثلااهلا بهم وبحريتهم التى تنتهى امامى لان الحريه اخى المصرى تنتهى امام حرية الاخر ليس لانهم مجموعه منظمه يطالبونى ان انصاع الى قيادتهم اما الخراب للكنائس والقتل للمسيحى يعنى الانصياع ام لا للمعامله الحسنه وهذا ما لمسته من الوثيقه سيبك ان العادلى هو من فجر القديسين هذه كذبه وستكشفها الايام
أبلغ عن تعليق غير لائق

مجدى المصرى الاصيل

07 مارس2011 06:37مساءاً (بتوقيت القاهرة )

77

شنكوتي
 ومنذ متي و الاخوان يلتزمون بكلمة . ومنذ متي و المسلم يلتزم بكلمة الي المنتهي ومنذ متي و القرآن يلزم المسلم بأية واحدة عن السلام بدون ناسخ لها ...... الآن هم في حالة بداية ولابد أن يشاكلا القرآن المكي الذي انتشرت فيه الايات الداعية الي احترام النصاري اما بعدما تمكنوا و قويت شوكتهم تبدلت الآيات و أصبح قرأن المدينة ينسخ قرأن مكة . أحبائي وأتفق مع المشاركتين رقم 51 - 52
أبلغ عن تعليق غير لائق

البسطا

08 مارس2011 09:46مساءاً (بتوقيت القاهرة )

78

لو عايز تتعرف على الاخوان المسلمين ـ ـ ـ راجع تاريخهم لتحكم عليهم
 ماذا فعل الاخوان منذ البداية؟ كيف تتطوروا؟ من يمولهم؟ اين ومتى يجتمعون؟ من اين لهم الاسلحة النارية التى بحوزتهم؟ هل الدولة تظلمهم ام انهم فعلا ارهابيون؟ كيف يحصلون على حقوقهم؟ لماذا قتلوا السادات؟ ما هو منهجهم؟ باختصار الاخوان المسلمون هم جماعة منظمة جدا تحصل على اموال من الخارج للسيطرة على مقاليد الحكم وترغب فى ابادة المسيحيين بمصر واسلمة الدولة المصرية المدنية واستخدام القوة والقهر لفرض سيطرتهم بالبلاد وهم يشترون المصريين الضعفاء والفقراء منهم وهم خطر يهدد المصريين جميعا ويجب عدم الانسياق الى ارائهم والخوض فى طرقاتهم المظلمة.
أبلغ عن تعليق غير لائق

sabry

09 مارس2011 02:49AM (بتوقيت القاهرة )

79

هذا موقع إسرائيلي ؟
 هذا موقع إسرائيلي ؟
أبلغ عن تعليق غير لائق

Islam

09 مارس2011 02:09مساءاً (بتوقيت القاهرة )

80

The French "The Holy Coptic Foolishness
 Principles of the French Revolution of Equality and Freedom on 1789 inspired the American Revolution and foundation of the United States and declaration of Freedom which ended slavery .The French invaded Egypt on 1898 carrying with them the principles of their revolution and started a scientific campaign in Egypt.The french knew learned of harsh treatment of moslems to Coptic Christians and wanted to inspire Copts to have their freedom and civil rights,the french pioneers failed with Copts because Copts always talked with verses and the french spoke with other thing. ,
أبلغ عن تعليق غير لائق

hana

12 مارس2011 02:26مساءاً (بتوقيت القاهرة )

81

صدقت الهى ومخلصى
 صدقت الهى ومخلصى يسوع المسيح انك تركتنا وسط ذئاب
أبلغ عن تعليق غير لائق

مدحت سموك

12 مارس2011 09:07مساءاً (بتوقيت القاهرة )

82

الرب راعى
 لتكن ارادة الله لاارادتنا @ وربنا كبيرورحوم @
أبلغ عن تعليق غير لائق

عاطف صادق

16 مارس2011 11:02مساءاً (بتوقيت القاهرة )

83

الافعى تظل افعى مهما تلونت
 ( اعزلوا الخبيث من وسطكم )
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابانوب

17 مارس2011 01:03مساءاً (بتوقيت القاهرة )

84

الى islam
 الى رقم 79 كل جاسوس قبض علية لاسرائيل (islam)
أبلغ عن تعليق غير لائق

مصرى اصيل

17 مارس2011 08:27مساءاً (بتوقيت القاهرة )

85

أين حماه الدين
 الناس البسيطة بتنخدع فى شكل الكلام نرجوا من الكنيسه سرعة التدخل و نشر التوعيه وعدم ترك الامور لانه قال من لا يعمل معى فهو يعمل ضدى ومن لا يجمع فهو يفرق .وربنا موجود
أبلغ عن تعليق غير لائق

ايمان سامى

04 ابريل2011 12:25AM (بتوقيت القاهرة )

86

كم عددهم
 كم عدد الاخوان المسلمين فى مصر اظن انهم تقريبا 1\10من عدد المسيحيين فان اردنا الصحه فى القول انهم اقليه وان كان الاقليه كما يقولون تتبع الاغلبيه فيجب عليهم معرفة حجمهم وعدم التضخيم فى الامور والله الموفق والمستعان
أبلغ عن تعليق غير لائق

عاطف المصرى

17 مايو2011 09:08مساءاً (بتوقيت القاهرة )

87

كم كنت ساذجة
 عمرى 35 سنة اعمل مدرسة عمرى كله قضيته وانا فاكرة ان المسحيين دول اخواتنا واعز صديقة لى مسيحية برغم انها تزوجت فى محافظة اخرى الا انى حضرت زفافها وما زلنا نتزاور وكثيرا ما سمعت منها تعليقات عن اضطهادهم وكان نفسى اقول لها مرة واحدة ان ده وهم و احنا بنحبهم بجد ولانضطهدهم ولكنى ولا مرة قلتها مراعاة لشعورها حتى لاتشعر انى بكذبها عندى تلاميذ كتير مسحيين احبهم ويحبوننى جدا حتى ان كل سنة جديدة تبدا اجد المسحيين الجدد عارفينى من اخواتهم اللى سابو المدرسة واصبحت احب مدرسة ليهم. فى احداث كنيسة القديسين تعاطفت جدا معها واتصلت بكل اللى اعرفهم من المسيحيين لتعزيتهم وسمعت من احدىالمسيحيات ان قنواتهم عليها الاحداث بجد مش زى الاعلام الكاذب وبحثت على النت عن تللك القنوات ويا ليتنى ما بحثت لم اجد الا الكره الشديد وكلما بحثت اكثر لااجد سوى حقد اكثر واكثر هل كنت مخدوعة فيكم لهذا الحد وشكرا على ان حقدكم وكذبكم جعلنى اتفقه فى دينى واعرف عدوى من صديقى وصدق الله ولن ترضى عنك اليهود ولاالنصارى حتى تتبع ملتهم حبيت اقول لكم حكايتى عشان تعرفوا ان كل ما بتهاجموا الاسلام كل ما بتخسروا انا اصبحت اكرهكم ياريت تعتبروا
أبلغ عن تعليق غير لائق

مسلمة كانت عمياء وفتحت

13 يونيه2011 04:51مساءاً (بتوقيت القاهرة )

88

الى رقم 87
 الافعى تظل افعى مهما لونت من جلدها والمدرسة رقم 87 الذى تقراية هذا فى التعليقات انما رد فعل من اعمال بعض المسلمين مش بالضرورى الناس المعتدلة فى معاملتها مثلك وصدقينى صدقينى احنا مش عايزينكم تتبعوا ملتنا صدقونى ثانيا من قال لكم احنا عاوزينكم تتبعوا ملتنا وما الفائدة لنا ان تتبعوا ملتنا ام عدمة هذا كلام افتراء علينا وكذب ملنا ومالكم كل واحد فى عقيدتة هذة حرية عقيدة اما من كتب هذا فى القران كان عارف انة لن يقبل من الاديان السماوية وقال لن ترضى عنكم اليهود والنصار ولماذا لم يقول لن ترضى عنك الوثنيين والبوزيين ولاعباد النار والمجوس اية سبب ذكر الاديان السماوية فقط انها لن ترضى عن محمد اقول لكى اننا لسنا نصارى لسنا نصارى لسنا نصارى اقول ثانيا انتم غير فاهمين اية ذنبنا بعدم فهمكم احنا لسنا نصارى اعرفى الاول من هم النصارى ايام محمد وانتى تعرفى احنا مسيحيين مسيحيين اخيرا
أبلغ عن تعليق غير لائق

ابانوب

18 يونيه2011 02:27مساءاً (بتوقيت القاهرة )

89

صدق ولاتصدق
 الحماية جاية جاية ياولاد الجارية
أبلغ عن تعليق غير لائق

فايز

30 يوليو2011 01:13AM (بتوقيت القاهرة )

90

كذب المنافقين
 احترسوا من الذين ياتونكم بثياب حملان وهم فى الحقيقة ذئاب خاطفة بسو الكلام الدعوة الى الاسلام الدعوة ها الدعوة وفقط التبشير من جه المسيحين للمسلمين وكمان اية موضوع الجزية دة ياجماعة الاسلام بلاش تلعبو علينا اللعبة المعتادة قولوا انتم عاوزين الانتخبات وال اية بناء الكنائس اومال مين الى بيهد الكنائس الناس العادين المسلمين العادين الى بناكل ونشرب معاهم وساكنين مع بعض وبنشتغل مع بعض نفسى حد يفهمنى حاجة جديدة
أبلغ عن تعليق غير لائق

ايفون

09 نوفمبر2011 12:08مساءاً (بتوقيت القاهرة )

91

fouad_252@yaho.com
 أمرنا رسول الرحمة محمد صلي الله علية وسلم قائلا لنا من اذي ذميا او معاهدا او انتقص من حقه شيئا او حمله فوق طاقته كنت حجيجه يوم القيامه .. . ايها الاحبة اخواتي واخوتي المسيحيون اياكم والوثوق بما يتشدق به هؤلاء الذي ميزوا انقسهم واطلقوا عليها وصف الاخوان المسلمين فلو قدر الله ركوبهم الحكم ضاعت مصر وصبوا جام غضبهم علي المسلمين الغير اخوانيين قبل فتكهم بالمسيحيين وغيرهم . اما عن البقاء علي المادة الثانية بالدسنور المعطل فهي ضمانة لكم ايها الاحبة المسيحيين فأنتم مصريين فلا تصنفوا انفسكم كما يفعل الاخوان .
أبلغ عن تعليق غير لائق

فؤاد احمد نصار

23 نوفمبر2011 01:45AM (بتوقيت القاهرة )

92

ايوة يقولك عايز تتكلم فى دينك اتكلم و بعدين يقولك ده سب الرسول بسك عليه ههههههه
 لن ننسى انتماء السادات وولائه لمنهج الاخوان المسلمين و انه و فى عصره بدأت تنتشر السطوة الاخوانية لدرجة انه تجبر و كان يريد ان يتخلص من البابا شنودة بان يوجه له تهمة الخيانة بان يلعب بنا نحن الاقباط و يجعلنا اول من يدخل القدس من بعد معاهدة كامب ديفيد و هنا وقف له قداسة البابا و قال لا لن يذهب الاقباط الى القدس قبل المسلمين و لذلك انتقم منه بان حدد اقامته بالدير الى ان اتم الله عمله مع هذا المتجبر و ظل قداسة البابا لا يتعامل مع الاخوان منذ احدث الزاوية الحمراء الى ان زاره المرشد قبل نياحته بايام قليلة (( بحجة السؤال عن صحته )) و لن ننسى الاحداث الدموية التى تبناها هذا الفصيل الاسلامى الدموى و الذى هو سائر الى اليوم بخطة ممنهجة بينهم و بين السلفيين - فكل من يصدق زيفهم فله ما يشاء و اما نحن الاقباط سنتعامل معهم و لكن لن نقبل ان يفرضوا هم علينا شروطهم و بيننا و بينهم القانون و الا فالتقسيم لمصر و لثروتها - فعليهم ان يختاروا اما ان يهابوا الله و يعيشوا كباقى خليقته فى سلام اما ان يقبلوا ما سيحدث من ردة فعل لن تكون مرضية لاى من هؤلاء خاصة نحن اصبحنا لا نشعر بالامان فى هذا الفترة الاخيرة و علينا يا اخوتى ان نتعامل باسلوب السيد المسيح الذى كان فى قمة الوداعة و المحبة و الصبر و لكن فى قمة القوة فى الدفاع عن الهيكل ضد من كانوا يستزؤن بقدسيته فلنا ان ندافع عن ايماننا و ايضا ننشره و من يقبل فليقبل و من يرفض فليرفض فاذا قبلوا بهذا دون استخدام كلمة السر المشهورة و هى (( ده سب النبى )) بسك عليه و تبص تلاقى الكلاب المسعورة و بنات اوى حواليه و هذا هو اسلوبهم فهم لا يعرفون النقاش و لكن تصرفاتهم عهدناها - فهل سيتغيرون - لااااااااااااااااااااااااااااااااااا
أبلغ عن تعليق غير لائق

غيورة القبطية

28 مارس2012 01:12AM (بتوقيت القاهرة )

93

kefaya
 إلى متى تكذبون بلا حياء أين الأمانة في النقل والاستشهاد بالوثائق المزورة إلى متى تتركون أنفسكم لوساوس الشيطان
أبلغ عن تعليق غير لائق

emad

11 سبتمبر2012 09:27مساءاً (بتوقيت القاهرة )


أضف تعليقك
الأسم: * البيانات مطلوية
البريد الألكترونى (إختيارى):
عنوان التعليق: * يرجى ملىء البيانات * البيانات مطلوية
نص التعليق: * البيانات مطلوية