اخر الاخبار
اخبار سريعة
القمص مكاري يونان يرد على أكاذيب وإتهامات زغلول النجار
 
إستطلاعات الرأى
هل انت مع حصول د سيد القمني لجائزة الدولة التقديريه
 
اخر التعليقات
قطار طوله 40 عاما
على المسيحيين أن يفهموا أن خطة الله لخلاص أنفسنا وأرواحنا نح...
08/02/10 17:33 المزيد ...
أرسل بواسطة عين الصقر

قطار طوله 40 عاما
د/عاطف تحليل رائع بس مين قال لك ان العربة الاخيرة ليس ليها...
08/02/10 17:20 المزيد ...
أرسل بواسطة ممنوع الكلام

قطار طوله 40 عاما
تحية تقدير للدكتورعاطف نوار علىمقالة وتحليلة الدقيق لموقف ال...
08/02/10 17:06 المزيد ...
أرسل بواسطة مسيحى من نجع حمادى

منقبة بمنفلوط تعترف للأمن : هن...
هوا دة الاسلام الوهابى ارخص من كدة امام اعين مسئولين الحزب...
08/02/10 16:48 المزيد ...
أرسل بواسطة مصر مش امى

قطار طوله 40 عاما
بس ارجوكم محدش يكلمني بلهجت المحبه والتعاليم وألكنيسة
08/02/10 16:30 المزيد ...
أرسل بواسطة انا هافضل مستني حد يفهمني

لقاء المهندس مايكل منير وتقرير...
ربنا معاك يا مايكل ويكون معنا جميعنا وانت يا جمال مفيش جمال ...
08/02/10 16:27 المزيد ...
أرسل بواسطة اللة موجود

مايكل منير يواجه بلطجة الغول
حبيبى يابرنس ياابو منير نفسى اشوفك واسلم علي ك بس
08/02/10 16:16 المزيد ...
أرسل بواسطة مايكل

المستشار نجيب جبرائيل يرد على ...
يا صديقى النائب المحترم كنت اتمنى الا تسمح للمذيع بحصرك ف...
08/02/10 16:08 المزيد ...
أرسل بواسطة سيد النادى

مايكل منير يواجه بلطجة الغول
اولا مرة اشوف واحد يركب غول و يدلدل رجليه ربنا يباركك يا باش...
08/02/10 16:06 المزيد ...
أرسل بواسطة محب

قطار طوله 40 عاما
اية اللي ممكن اعمله علشان اخلص من الذل اللي عايشين علشان احن...
08/02/10 16:05 المزيد ...
أرسل بواسطة عايز حد يرد عليا ارجوكم

اصرار المسلمين في مصر علي عدم تعديل المادة الثانية من الدستور يؤكد ان الاقباط لن يحصلوا علي حقوقهم PDF تصدير لهيئة طباعة ارسال لصديق
25/11/2006
فهرست الصفحات
اصرار المسلمين في مصر علي عدم تعديل المادة الثانية من الدستور يؤكد ان الاقباط لن يحصلوا علي حقوقهم
الصفحة 2

Active Imageبقلم : الأب يوتا


كثيرآ ما ارتفعت الحناجر التي تهاجم اخوتنا اقباط المهجر وتهاجم المؤتمرات التي يعقدونها للفت نظر العالم الحر للاضطهاد البشع الذي يتعرض له الاقباط داخل مصر وتسليط الضوء علي جميع انتهاكات حقوق الانسان التي تقع ضد الاقباط وبصورة شبه يومية وبطريقه منظمة ومن جميع المسئولين في مختلف مواقعهم الرسمية !!! ومع كل مؤتمر من هذه المؤتمرات او احتجاج اوشكوي لمنظمات حقوق الانسان نجد من يلوم اقباط المهجر ويتحامل عليهم بتمثيل مسرحي يتقمص فيه شخصية الوطني الغيور علي سمعة مصر ؟؟؟!!! متهما اقباط الخارج بأنهم يسيئون الي مصر ويقوم بخلط الامور والخداع والكذب والادعاء بأن مشاكل مصر ومشاكل الاقباط لابد ان تحل داخل مصر وبمساعدة المسلمين انفسهم ؟؟؟؟؟!!!!!

وهنا نضع مليون علامة استفهام كيف سيحل المسلمون مشاكل الاقباط وهم يعتمدون في ظلمهم واضطهادهم للاقباط علي ( الدستور ) اي ان ظلم الاقباط جاء بنص في الدستور والقانون !!! ( المادة الثانية من الدستور ) والشريعة الاسلامية هي المصدر الرئيسي للارهاب وللظلم الواقع علي الاقباط وهي المصدر الرئيسي للتشريع اي ان اي تشريع لابد ان ينال الاقباط نصيبا من الظلم فيه ؟؟؟

وبعيدآ عن اساليب الكذب والخداع والقول بأن الشريعة الاسلامية شريعة عادلة لاتظلم غير المسلمين رغم ان كل النصوص الدينية الاسلامية تفرق في المعاملة بين المسلم بأعتبارة مؤمنا وغير المسلم باعتباره كافرآ ( وتحضرني مئات الاحاديث المحمدية والفتاوي التي تحث علي قتل وايذاء واستحلال حقوق الكفار من غير المسلمين ) وبالتالي فأن كل من يدعي ان الشريعة الاسلامية لاتظلم الاقباط فهو انسان كاذب ومخادع ومعدوم الضمير وليس لديه احساس لان نصوص الشريعة الاسلامية واضحة ومكتوبة ومسجلة وتقف حجر عثرة امام كل من ينكر ظلمها لغير المسلمين .... والسؤال الهام هو لماذا هذا الاصرار من المسلمين علي بقاء هذه المادة في الدستور ولماذا الاصرار علي تطبيق قوانين مستمدة من الشريعة الاسلامية علي الاقباط ؟؟؟  

اليس هذا اصرار علي الاكراه الديني بفرض قوانين وفروض اسلامية علي اقباط لايؤمنون ولايعتقدون بصحة هذه القوانين وهذه الفروض اليس هذا ( فرض للاسلام واكراه ديني بالقوة وبقوة القانون علي الاقباط ) !!! اليس هذا فرض للاسلام بسيف القانون بدلا من سيف الحديد ؟؟؟ ومن المعروف ان الشرائع وقوانينها لايجب ان تطبق الا علي من يؤمن بها ولم يحدث من اتباع اي ديانة ان قاموا بتطبيق وفرض شرائعهم علي اتباع الاديان الاخري ( سوي من اتباع الدين الاسلامي الذين بفرضون اسلامهم وشرائعهم علي غير المسلمين بالاكراه ) ان الاقباط من حققهم ان يرفضوا هذه الشريعة الظالمة لهم والتي لاتصلح الا لمن يريدون الرجوع بعقارب الساعة الي الوراء الي عصور الظلام !!! ومن حق المسلمين ان يطبقوا علي انفسهم شريعتهم التي يؤمنون بها وهم احرار ان يرجعوا بحياتهم الي عصور الجهل والتخلف وعيشة البدو وشرب بول الابل والبعير والحمير ووأد البنات ( بالتراب وحاليآ بالحجاب ) والعلاج بالحجامة وبالرقي من الحسد ومن شر الحاسد اذا حسد اوحقد ومن الجن والعفاريت ...... الخ

كل هذه الخرافات هم احرار في ذلك لكن في المقابل ليس من حقهم وليسوا احرار في ان يفرضوا جهلهم وتخلفهم وخرافاتهم وشريعتهم الاسلامية علي الاقباط ... واذا كان المسلمون يعتمدون في فرض شريعتهم الاسلامية علي الاقباط علي ( فرض الامر الواقع ) وعدم السماع لصوت العقل والحكمة الذي يدعو الي الغاء المادة الثانية من الدستور والغاء تطبيق الشريعة الاسلامية علي الاقباط ( اوعلي الاقل تعديل هذه المادة بما يحفظ للاقباط حقوقهم الدينية والاجتماعية ) فأن هناك ايضآ اوقات سوف لاتنفع فيها سياسة فرض الامر الواقع علي الاقباط وسوف يضطر المسلمون الي تلثقي الاوامر ( من الخارج من المجتمع الدولي ) بتعديل هذا الدستور والافضل لهم ان يعيدوا صياغة هذه المادة من تلقاء انفسهم بدلا من ان يعيدوا صياغتها رغمآ عنهم ....

كما نؤكد ان بقاء المادة الثانية من الدستور بصيغتها الحالية دون تعديل يجعل هذا الدستور فاقد للشرعية حتي لو وافق عليه جميع المسلمين في مصر وفي العالم ويجعل مصر دولة تقوم علي التفرقة العنصرية ( بسبب الدين ) وليعلم الجميع وعلي رأسهم رئيس واعضاء مجلس الشعب والحزب الحاكم ان بقاء هذه المادة في الدستور هو بقاء للاضظهاد والظلم وانتهاك حقوق الاقباط وبقاءها معناه بقاء التوتر بين الاقباط والمسلمين (الي اجل غير مسمي ) دون حل اوعلاج ويعني ان جميع الاقباط لن يكونوا معترفين بهذا الدستور اوبشرعيته حتي لو استمر العمل به مائه سنه قادمة ونحن كاقباط لدينا الاصرار الكامل علي الغاء اوتعديل هذه المادة من الدستور مهما طال الزمن ( ولن ينسي احد من الاقباط اصرار المسلمين علي ازلالهم بهذه المادة من الدستور وسيضاف هذا الي رصيدهم في قلوب الاقباط التي لم يصبح فيها متسعآ للتسامح تجاه الانتهاكات المستمرة والمنظمة لحقوقهم من جانب المسلمين ....

كما اننا نؤكد ان فهم اخوتنا اقباط المهجر وادراكهم لحقيقة الوضع في مصر هو ( فهم صحيح للامور)  بدليل ان المسلمين يرفضون من تلقاء انفسهم تصحيح الاوضاع الخاطئة ضد الاقباط ( ويؤكد ان اقباط المهجر علي صواب في اللجوء الي المنظمات الدولية ومنظمات حقوق الانسان للدفاع عن حقوق وقضايا الاقباط ) .... وهنا لابد لنا من ان نعتب علي اخوتنا اقباط المهجر وفيهم صفوة ممتازة في كل التخصصات وفي كل المواقع نعتب عليهم انهم حتي الان لم يتخذوا اجراءآ قانونيآ دوليا فيما يخص ( تطبيق الشريعة الاسلامية علي الاقباط بالاكراه ) وحسب معلوماتي البسيطة ان هذا منافي للمعاهدات الخاصة بحوق الانسان ولقد سبق ان طالبت اكثر من مرة وهذا ثابت في مقالاتي بأن يقوم اخوتنا اقباط الخارج برفع دعوي امام محكمة العدل الدولية ومحكمة الاتحاد الاوروبي لاستصدار قرار اوتوصية بعدم شرعية تطبيق الشريعة الاسلامية علي الاقباط  وبالتالي سوف تضطر الدولة لتعديل ( المادة الثانية من الدستور ) خوفا من توقيع عقوبات دولية عليها .

اننا نطالب اخوتنا اقباط المهجر باتخاذ هذه الخطوة باسرع ما يمكن والاستمرار في عرض المسلسل البغيض لاضطهاد الاقباط علي العالم ومنظمات حقوق الانسان ( لانه ليس هناك امل في ان يقوم المسلمين برد الحقوق للاقباط من تلقاء انفسهم والدليل علي ذلك تمسكهم بعدم تعديل المادة الثانية من الدستور رغم اجماع الاقباط علي رفضها ) فلا امل لدي الاقباط سوي ان يدعم العالم الخارجي قضيتهم ويتبني حقوقهم ورفع الاضطهاد والظلم الواقع عليهم .... اخيرآ لابد من الاعتراف بفضل اخوتنا اقباط المهجر للوقوف بجانب اقباط الداخل واسماع العالم كله لصرخات الاقباط نشكرهم وندعوهم للمزيد من الجهد وتوصيد الصف والكلمة والهدف وهو رفع الظلم والاضطهاد الواقع علي اقباط الداخل وعليهم ان يوجهوا اعلامهم الي المؤسسات الدولية الدولية والحكومات الديمقراطية في العالم وكل العالم الحر لشرح حقيقة الوضع المآساوي الذي يعيشة اقباط مصر الذين هم ( اقلية واقعة تحت الاسر والحصار من جانب اغلبية مسلمة تتبني اسلوب العنف والاكراه والارهاب الديني الرسمي والشعبي في التعامل معهم ) .

وكلمه نقولها لكل مسلم علي ارض مصر وبالاخص المسئولين منهم اننا كاقباط لانعترف بشرعية الدستور الذي يحوي بين مواده المادة الثانية من الدستور ولا نحترم هذا الدستور الذي يهين الديانة المسيحية حين يعترف بالاسلام كدين رسمي للدولة ولا يعترف بديانة الاقباط بأنها ايضآ ديانة رسمية رغم ان المسيحية هي ديانة اصحاب البلد الاصلين والاسلام ديانة من احتلوا واغتصبوا هذا البلد بقوة السيف واضطهدوا وهضموا حقوق سكانة الاصلين الاقباط والان يفرضون شريعة تخالف ابسط مبادئ حقوق الانسان وتحقر من شأن وديانة الاقباط وتقر الاكراه الديني الاسلامي علي الاقباط وهذا ما يرفضه جميع الاقباط بلا استثناء ....

تحية لكل اخوتنا اقباط المهجر وتحية لكل الاقباط الشجعان ابناء الشهداء الذين يرفضون الرضوخ للارهاب الديني الاسلامي ... وليحفظ الرب شعبه القبطي وينقذه من اعداءه ومضطهديه الاشرار ....

هذا المقال يعبر عن رأيي الشخصي فقط ...

الاب يوتا ....


[ أنشر هذه المقاله علي موقعك ] [ شوهد: 72347

تعليقات (112)
31-01-2010 18:04
في نقط عايز اعقب عليها: 
العالم الحر (تقصد الذي تعيش فيه)المعروف ان الحرية التي تزغمها هي لناس دون ناس(الدليل مجلس الأمن وحق الفيتو) وبالتالي هي حرية باطلة 
-الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسي للإرهاب: سأترك الرد لهذه الأية الكريمة من سورة المائدة -بسم الله الرحمن الرحيم(ولا يجرمنكم شنئان قوم علي الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوي واتقوا الله ان الله خبير بما تعملون)صدق الله العظيم-وهذه الأية توضح معاملة المسلمين مع اعدائهم تخيل معاملة المسلمين الطبيعية مع الناس. 
وقال سيد الخلق محمد صلي الله عليه وسلم عن أهل الكتاب( من ظلم معاهد أو انتقصه حقه أو كلفه فوق طاقته , أو أخذ منه شيئا بغير طيب نفس , فأنا حجيجه يوم القيامة ) 
-عصور الجهل والتخلف(بسبب الإسلام) :اما سمعت عن 
ابن سينا ولا الحسن بن الهيثم ولا محمد بن موسى الخوارزمي ولا جابر بن حيان..علي سبيل المثال وليس الحصر هؤلاء كانوا مسلمين حقا في زمن كانت تطبق فيه الشريعة الاسلامية بحق ,ماسهامتهم الأساس الذي بنيت عليه حضارة الغرب 
-وأد البنات (معاملة النساء\\الحجاب\\التحشم):والله نزلت في القرأن سورة اسمها النساء (لبيان حسن معاملتهن)وسورة الممتحنة وذللك من اجل مرأة هاجرت لتسلم----الحجاب والله ان كنت ترضى لبناتك ان تكون عرضة لشهوات الذكور او تكون مفاتنها علنا (اللي مايشتري يتفرج)امام الجميع فنحن لا نرضى لنسائنا هذا ولاهن يرضين بأن يكن كذلك. 
 
ملحوظة:فين علم مصر في الlogoبتاع الوقع 
سلام يا مشمش
محمود محسن
06-11-2009 16:40
[إن مشكلة الأقباط بصفة عمة وأقباط المهجر بصفة خاصة هو اتباعهم المنهج الانتقائي الذي يتحكم فيه حقدهم على الاسلام والمسلمين وكما قال البابا شنودة أن كل واحد منهم خارج من مصر محمل بعقد ومشاكل قابلته سواء مع المسلمين أو مع ظروف البلاد أو أي مشكلة أخرى فخرج ساخطا على كل ما في مصر وأهلها وخصوصا المسلمين فلا يرى في الاسلام إلا كل معيبة ويأخذ منه كما قال أحدهم (لا تقربوا الصلاة)وبتر بقية الآية) فهم لايرون في الاسلام إلا أنه دين ارهاب واضطهاد وجهل ولم يذكروا له أي فضل رغم ان المسلمين من أول ما فعلوه عند دخولهم أن حرروهم من زل وعبودية الرومان لهم وأعادوا لهم بنيامين بطريرك الكنيسة المصرية الهارب في صحراء مصر من اليونان ولأثبات أن أقباط المهجر ما هم إلا عملاء وجهلة ومأجورين نعرض من تاريخهم الكنسي هذه النماذج الرائعة في العدل والإنصاف كتبها أناس يكنوا للإسلام كرها عظيما ولكنهم لم يستطيعوا إخفاء شمس الاسلام وكيف يخفوا هذا النور وهو ساطع في كل شعائر الاسلام حتى أن المصريين بعد مقارنة بسيطة بين الاسلام وما بين أيديهم من شرائع محرفة لم ينتهي القلان الثاني الهجري حتى أصب غالبية مصر مسلمين وكنيستهم تتحدث العربية وتتلوا صلوتها باللغة العربية. 
أعود فأقول إن النماذج وهي قطرة من محيط كتبها كتاب نصارى قد أوردها أبو اسلام في أحد مقالاته في موقع بلدي وهو يرد على أسامة أنور عكاشة فيقول: 
أجيب لأسامة سماسم ، بتلك السطور المتناثرة التي اتبعت فيها المنهج العلماني الشعوبي "الانتقائي" ، إنما هنا انتقيت ما استطعت بعد جهد جهيد ، نتفات الخير من تلال الشر المتراكمة ، أما المنهج العلماني الشعوبي فينقب عن الزَلَّة ما استطاع بعد جهد جهيد ، ليشوه بها الثوب الأبيض الناصع البياض للمسلمين عقيدة وسيرة وتاريخاً . 
المصدر الأول : يقول الراهب القمص أنطونيوس الأنطوني (ص 62) : (وإن كنا نذكر مظالم العرب الفاتحين فلابد – إنصافاً للحقيقة – أن نقول أن هذه المظالم لم تكن عامة أو شاملة خاصة في الفترة الأولى للفتح العربي، فقد اكتشف البروفسور جروهمان وثيقتين برديتين يرجع تاريخهما إلى سنة 22 ë - 642 صليبية ، مكتوبتين باليونانية، وملحق بهما نص آخر بالعربية : 
الوثيقة الأولى: إيصال حرره على نفسه أحد أمراء الجند يدعى الأمير عبد الله بأنه استلم خمساً وستين نعجة لإطعام الجند الذين معه، وقد حررها الشماس يوحنا مسجل العقود ، في اليوم الثلاثين من شهر برمودة من السنة المذكورة أولاً ، وقد جاء بظهر الورقة ما يلي : "شهادة بتسليم النعاج للمحاربين ولغيرهم ممن قدموا البلاد وهذا خصماً عن جزية التوقيت الأول" . 
أما الوثيقة الثانية: فنصها : "باسم الله ، أنا الأمير عبد الله أكتب إليكم يا أمناء تجار مدينة بسوفتس ، وأرجو أن تبيعوا إلى عمر بن أصلع ، لفرقة القوطة ، علفاً بثلاث دراهم كل واحد منها (بعرورتين) وإلى كل جندي غذاء من ثلاثة أصناف" . 
ويعلق الأستاذ جروهمان على الوثيقتين بقوله : "إن هذه المعاملة إزاء شعب مغلوب ، قلما نراها من شعب منتصر" . 
ثم يستطرد الراهب القمص قائلاً (ص 64) : "كان البابا بنيامين (البطريرك الـ 38) هارباً من قيرس (المقوقس) البطريرك الملكاني ، وبعد الهزيمة التي مني بها الروم ورحيل جيشهم عن مصر ، غدا القبط في مأمن من الخوف ، وبدأوا يشعرون بالحرية الدينية ، ولما علم عمرو باختفاء البابا القبطي بنيامين ، كتب كتاب أمان للبابا بنيامين يقول فيه : "الموضع الذي فيه بنيامين بطريرك النصارى القبط ، له العهد والأمان والسلامة من الله ، فليحضر آمناً مطمئناً ويدبر حال بيعته وسياسة طائفته" ، كما يقول : "أن عمرو وهو في طريق عودته بعد فتح الإسكندرية ، خرج للقائه رهبان وادي النطرون، فلما رأى "طاعتهم" سلمهم كتاب الأمان للبابا ، فلم يلبث عهد الأمان أن بلغ بنيامين ، إلا وخرج من مخبئه وعاد إلى الإسكندرية بعد أن ظل غائباً ثلاثة عشر عاماً . 
ثم يستطرد الراهب أنطونيوس الأنطوني واضعاً خشبه غليظة في عين أسامة سماسم ومن على شاكلته ، وهو ينهي كلامه معترفاً أنه لولا مشيئة الله بفتح عمرو بن العاص لمصر ، لما بقي وجود للنصارى فيها منذ ذلك الزمان البعيد ، فينقل نصاً : "ولقد كان لعودة بنيامين أثر عظيم في حل عقدة مذهب القبط ، إن لم تكن عودته قد تداركت تلك الملة قبل الضياع والهلاك") أ.ë.  
المصدر الثاني : أما القس منسي يوحنا ، فقال كلاماً غير مسبوق في أي مصدر من المصادر الإسلامية ، نطق به القس المؤرخ وكأنما يرد به على الكاتب الجاهل الجهول أسامة سماسم ، فقال (ص 306) : "وكان جيش العرب في فاتحة هذا القرن ، حاملاً لواء الظفر في كل مكان ، وظل يخترق الهضاب والبطاح ، ويجوب الفيافي والبلاد ، حتى وصل إلى حدود مصر تحت قيادة عمرو بن العاص ، فدخل مدينة العريش وذلك سنة 639 م ، ومنها وصل إلى بلبيس وفتحها بعد قتال طال أمده نحو شهر ، ولما استولى عليها وجد بها "أرمانوسة" بنت المقوقس [على رأس جيش صليبي محارب] فلم يمسها بأذى ، ولم يتعرض لها بشرِّ ، بل أرسلها إلى أبيها في مدينة منف ، مكرمة الجانب ، معززة الخاطر ، فَعَدَّ المقوقس هذه الفعلة جميلاً ومكرمة من عمرو وحسبها حسنة له" . 
ثم يستطرد القس منسي يوحنا قائلاً (ص 307) : "فجمع المقوقس رجال حكومته ، وذهب للتفاوض مع رسل من قِبَل عمرو . 
فبدأ وفد الروم بالتهديد والوعيد للمسلمين ، بقتلهم وإفنائهم وأنه لا بديل أمام المسلمين غير الموت أو الرحيل ، فلما بدأ وفد المسلمين ، فلم يفعل كوفد أهل الصليب إنما طرح أمامهم ثلاثة بدائل : أولها الإسلام وثانيها الاستسلام مع دفع الجزية لقاء قيام المسلمين بتسيير أمور البلاد ، ثم كان الخيار الثالث والأخير وهو الحرب والقتال الذي طرحة جيش الصليبيين الروم المحتلين لمصر كاختيار لا بديل . 
فاتفق رأيهم على إيثار الاستسلام والجزية ، واجتمع عمرو والمقوقس وتقرر الصلح بينهما بوثيقة مفادها : أن يُعطَي الأمان للأقباط ، ولمن أراد البقاء بمصر من الروم ، على أنفسهم ، وأموالهم ، وكنائسهم ، وفي نظير ذلك يدفع كل قبطي "دينارين" ماعدا : الشيخ ، والولد البالغ 13 سنة ، والمرأة" . 
ويضيف القس منسي يوحنا : "وذكر المؤرخون أنه بعد استتباب السلطان للعرب في مصر ، وبينما كان الفاتح العربي يشتغل في تدبير مصالحه بالإسكندرية ، سمع رهبان وادي النطرون وبرية شيهات ، أن أمة جديدة ملكت البلاد ، فسار منهم إلى عمرو سبعون آلفاً [يصفهم القس منسي يوحنا في دقة شديدة قائلاً] حفاة الأقدام ، بثياب ممزقة ، يحمل كل واحد منهم عكاز ... تقدموا إليه ، وطلبوا منه أن يمنحهم حريتهم الدينية ، ويأمر برجوع بطريركهم من منفاه ، [وعلى الفور ، وبورع الأتقياء ، وتواضع المنتصرين المحكومين بشرع الله] أجاب عمرو طلبهم ، وأظهر ميله نحوهم فازداد هؤلاء ثقة به ومالوا إليه" . 
ولم يكتف القس منسي بذلك كله ، إنما يضيف للحقير - أسامة سماسم - الذي نشك في أنه يعرف شروط ماء وضوئه ، كما قال منتصر الزيات ، فيقول القس منسي ما يجعل المسلم منبهراً بما قال: "خصوصاً لما رأوه يفتح لهم الصدور ، ويبيح لهم إقامة الكنائس والمعابد ، في وسط [منطقة] الفسطاط التي جعلها عاصمة الديار المصرية ومركز الإمارة ، على حين أنه لم يكن للمسلمين [إلى هذا الوقت] معبد ، فكانوا يصلون ويخطبون في الخلاء" . 
أما عن موقف نصارى مصر من عمرو بن العاص ، فيضع القس الراحل منسي يوحنا خضبة غليظة في عين أسامة سماسم ، قائلاً (ص209) : "أنه قَرَّب إليه الأقباط ، وردّ إليهم جميع كنائسهم التي اغتصبها الرومان" . 
المصدر الثالث : فإذا ما أتينا إلى القمص تادرس يعقوب ملطي ، فنجدة يقول (ص 77) : "وسط هذا الجو المتوتر ، حيث كان قيرس لا عمل له سوى متابعة الأساقفة والكهنة والرهبان ، حتى في البراري ، بحملة عسكرية يعذب ويقتل ، وصل الزحف العربي إلى مصر تحت قيادة عمرو بن العاص ... ثم انطلق العرب نحو الإسكندرية (ص79) : إذ فقدت البلاد وحدتها ، وحُرِمَ الولاة المعينون من قبل الإمبراطور من كل خبرة عسكرية ، لا همَّ لهم سوى جمع الضرائب ومقاومة الكنيسة ، لم يفكر أحدهم في مساعدة أخيه ، إذ تفشى فيهم روح عدم المبالاة" ، هذا ويرى المستشرق الفرد بتلر : "أنه من الخطأ أن يُدَّعَى أن الأقباط كان في استطاعتهم في ذلك الوقت أن يجتمعوا أو يفاوضوا العرب" . 
ثم يستطرد القس الملطي ، فيقول تحت عنوان (عودة البابا بنيامين) : "وإذ استتب الأمر دار النقاش بينه وبين الأقباط حول عودة البابا وأساقفته ، ولم يطلب عمرو من المصريين سوى الجزية ، بعد إلغاء الضرائب البيزنطية الفادحة [وكانت أربعة وعشرون نوعاً من الضرائب] وكان معتدلاً في المبلغ الذي يطلبه .... هذا وقد ترك للمصريين حرية العبادة ، وحرية التصرف في الأمور القضائية والإدارية ، بل وعيَّن بعضاً من الأقباط مديرين في جهات كثيرة" . 
ملحوظة: أنا كتبت تعليق قبل ذلك على موقعكم وبعد ساعات أرسل لي فيرس حجب دخولي النت فترة فرجاء عدم تكرار هذا من أجل المحبة التي تتشدقون بها. 
القارئ والمعلق خالد 
قرأت تعليقك وسمحت بنشرة ولكن تعجبت من السطر الأخير بخصوص الفيروس!!!! 
نحن لانرسل فيروسات للقراء بل نحن التى تأتينا الفيروسات والهاكر من بنى جلدتك .. ولكن الرب يحافظ على الموقع 
اما بخصوص المحبة .. نحن لانتشدق بها ولكنها شئ مولودون بها وفى دمائنا 
المحرر
خالد
26-10-2009 13:42
يااستاذ هاني لماتكتب مقال تكون تكون مهذب واسلوبك يكون حضارى = علي العموم اناعرفتك واسمك في امن الدوله ولما تنزل هتشرفنا علشان تعرف تكتب كويس وانتا غلطت فى الدوله لان الدوله معاكم في كل القضايه ض/م ص ر
ضحايهالمقدس برسوم
28-05-2009 01:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  
اولا الرسول تزوج قبطية ولم يكفرها ثانيا  
المسيحى استشهد زى المسلم فى 73 السبب فى التوتر التوتر الطائفى جيه من بعد الثورة (الأنقلاب) مكرم باشا عبيد  
كان رئيس الوزراء وصديق النحاس باشا  
الحكومة ايوة اتطهدت المسيحين اه بس بردوا ماهى متطهدة المسلمين حكاية مسلم ومسيحى دى عيب الموت لما بيجى م الموت مبينقيش مسلم ولا مسيحى لما تلاقى واحد محتاج نقل دممبتسالش دا دينو ايه بس محدش ينكر ان المسيحين منعزلين على انفسهم وقداسة البابا شنودة قال 
قالهم فى احد عظاته كده اما بالنسبة لحكاية المسلمين اللى بيضطهدوا اه فى لما متبقاش حلتك حاجة وفقير وطالع عين ا 
وطالع عين أهلك وكل الناس اعلى منك هتدور على  
حاجة ترضى بيها غرور ك فتقول انا مسلم انما انت مسيح 
مسيحى يعنى يبقى ا انسان مريض ومتلقهوش اصلا بيصلى وتلاقى بيزنى ويشرب خمرة و يلعب قمار  
اماحكاية تفجير النفس فدا مش عمل للأسلام ولكن مسلم ومسيحى وبوذى حتى ولوكان القران بيكره المسيحين مكانش ربناقال فى القران يا مريم ان ربك قد أصطف 
ك على نساء العالمبن وبرائها القران وكل المسلمين بيقولوا ستنا مريم وعلى فكر ةانا مصرى قبطى مسلم 
مسلم باشهد ان لا اه الا الله وان محمد رسول الله وان الدي 
الدين المسيحى هو دين الهى null
مصرى
27-05-2009 21:39
برافو ياأستاذ اشرف اهنئ روح المحبه ياريت الكلام يكون من القلب لك تحياتى وللاخوه المصريين مسييحيين ومسلميين اللــــــــــــــــه محبـــــــــــــــه
وجيه فوزى المنوفيه
12-05-2009 08:21
يا أخ محمد بتقول ان الانجيل ما ينفعش يأخى عيب عليك ومن ثمارهم تعرفون اعمالهم وانت منتش شايف العمى جالك اقرأ وافهم هل الدين المسيحى يقول استبيح دم او دمه مباح او فجر نفسك وكمل نصف دينك هو كان دين ناقص لما يتجوز هيكمله يعين عليكم على فكره فى الاخره لا يتزوجون لانها اجسام نورانيه لا يوجد بها ذكر ولا أنثى وافهم بقى تعبتونا من التخلف وقارن مين الى عمل معجزات ومن الذين يقومون بالظهور حتى الان واقرأ الانجيل وشوف التسامح والمحبه مع كل الناس يا أخى احبوا اعدائكم باركوا لاعنيكم يوجد محبه اكثر من هذا ان اصبحت مسيحى بعد معجزه حصلة لابنى من القديسه مريم
محمد واصبح عبد المسيح
08-05-2009 13:24
المسلمين فى مصر يعنون من الحالة الاقصادية والكل عندة قهر من الحكومة ومش قادر علية فبيطلع القهر دة على الاقباط مش اكتر من كدة على رءى المثل الى قادر على ا\\\\\\\\\\\\\\\\وشكرا
ابراهيم المصرى العربى
01-03-2009 08:12
لبنان خير دليل انظر لما حدث فى لبنان بتحريض من فرنسا ولخدمة مصالحها وانت ترف ان نسبة المسلمين والمسحين تكاد تكون قريبا حدثت حرب اهليا وكان الخاسر هو شعب لبنان وليس فرنسا بل ان الدول الاوربيه هي المستفيده من بيع السلاح وبعدين ما انجلتر كانت محتل مصر ما يقرب من سبعين سنه عاملة ليكم ايه لم تفعل شىء بل كانت تخدم مصالحها وبعدين انا مسلم ونفسى النهارده اقبل بكره اسيب مصر لعدة اسباب واهمها الظلم لا انى ليس معى وسطه اومعرفه او محسوبيه لازم تعرف ان الظلم ليس له دين واني اي حد قاعد على كرسى سواء كان مسلم او قبطي بيخدم نفسه وبالبطبع لان اغلبية السكان مسلمين فاكثر المناصب للمسلمين وبعدين انت هتلف ودور ليه بص لجنوب افريقيا واللى بيحصل فيها للمسلمين وانت هتعرف الفرق سلام يا مشمش
رامي جعفر
20-02-2009 21:15
من الذي قال ان الاقباط هم السكان الاصليين 
قبل سيدنا المسيح من كان يعيش بمصر 
 
من كان يعيش في عهد سيدنا موسى ويوسف اكانوا اقباط؟ 
 
ثم هناك موضوع بسيط ان الاسلام يعترف بالمسيحية ويقرها ولذا فاعتباره الشريعة الرسمية يعني الاعتراف بالمسيحية بالضرورة 
 
فهل تعترف الديانة المسيحية بالاسلام حتى تكون المصدر الرئيسي للتشريع
ابو عبده
11-02-2009 22:49
الاب يوتا مع ان من الاحسن ان تقول اسمك الحقيقى اريد  
اريد ان اقول لك شىء ان مقالك هذا يدك على انك جاهل 
بالتاريخ التاريخ الذى كان فيه الرومان يستعبدوكم 
التاريخ الذى نهبت فيه ثرواتكم وعندما علم الاقباط 
بان هناك دين لا يرغب احد على الدخول فيه ولكن 
غرضه هو نشر الدين فقط ورأيتم ذلك وتأكدتم منه  
ساعد فيه الاقباط المسلمين للدخول الى مصر 
اقرأ التاريخ ماذا فعل عمر بن الخطاب مع القس 
صفرنيوس اقرأ التاريخ ماذا فعل عمر بن الخطاب  
مع القبطى الذى جاءه واشتكاه ابن امير مصر عمرو  
بن العاص انت جاهل حتى بكل كلمة فى القرآن اقرأ سو 
سورة الممتحنة الاية 9 و 10 وسترى نفسك بانك  
انسان ملىء بالضغائن اتجاه المسلمين ليس غيره على  
بلدك اننى ابشرك بانه سيأتى قوم من امثالك  
وسيقولون هذا الكلام وهم الذين سيزرعون الفتنة  
داخل مصر تحت دعاوى الغيرة على بلدهم  
انا مسلم ولى اصدقاء مسيحيون كثيرين والجميع يقبلنى وانا اصدقاىلدرجة اننى دهشت ان احد الذين يدرسون فى 
الكنائس يعرفنى بدون ان اتحدث اليه قبل ذلك  
وعرفت ان صديق لى مسيحى كلمهم عنى ايها الاب  
اريد ان اقول لك شىء ان الاغلبية فى مصر مسلمة  
وليس من الغريب ان يكون مصدر التشريع هو الاسلام 
انت تتكلم عن 85 فى المئة مسلمون مقابل 15  
فى المئة مسيحيون ماذا تريد ان تطبق فى رأيك  
انظر اوجه الارهاب فى اميركا عندما طردوا امرأتين 
مسلمتين من خلف اوباما عندما ارادوا التصوير معه 
وانا اعلم انك قرأتم الجملة السابقة وانتم فرحين بذلك 
اتعلمون لماذا لان هدفكم ليس البلد ولكن هو الاسلام 
اوروبا اغلبها مسيحيين ولكن عندما كثر المسلمين  
فيها ظهر بابا الفاتيكان بكلامه اتجاه الاسلام انتم  
ليس غرضكم حب مصر ولكن غرضكم هو الغاء الاسلام 
تحت دعوى حب مصر وتذكر تبشرتى لك ايها الاب  
واعلم ايها الجاهل من الذى اعطى العلم لاوروبا  
وطورت نفسها على اساسه وانظر الى الرومان وماذا  
جعلوكم ايها الاقباط وماذا عاملوا النساء كانهم  
كلاب ضاله وانتم تؤووهم كلامك عار ايها الاب  
ان يسمعه حتى اى قبطى ومسيحى وانا اسف الصراحة 
انى كتبت الموضوع لاننى معتاد عدم التعليق  
لكاتب جاهل ولكن ردىلمسيحيون اجمع  
السلام عليكم هكذا علمنا الاسلام ولا تنسوا ان تقرأوا 
التاريخ واقرؤا ايضا تشريع اوروبا وانظروا الى 
المسلمين فيها الذين كثرت اعدادهم والى اى ديانة 
يحاكمون بها :sigh
ابوبكر
05-02-2009 13:51
الا ب بوتا 
تحياتي 
ردا علي مقالتك والتي ذكرت او بالاصح اتهتمت كافه المسلمين بالكذب والخداع وقتل الكفار لانه يمكن ان يخالفك بالتهمه التي الصقتها بالدين الاسلامي حول قتل وايذاء واستحلال كل ماهو غير مسلم فلي نقتطان فقط اريد ان اسردهما علي مسامعكم : 
1 - الا تقرأ قول الله سبحانه وتعالي في سوره الممتحنه الايه رقم 8 وهي بسم الله الرحمن الرحيم لاينهاكم الله عن اللذين لم يقاتلوكم في الدين ولو يخرجوكم من دياركم ان تبروهم وتقسطوا ا ليهم ان الله يحب المقسطين صدق الله العظيم هذه الايه من اربعه عشر قرنا  
 
2 - لو هناك تجاوزات من المسلمين وليس الاسلام وهناك فرق شاسع بين المنهج الالهي ومن يقوم بالتطبيق فلا يعطيك الحق في الادعاء علي المسلمين بانهم كاذبين وكذا وكذا واخيرا اطلب من الله حسن الخاتمه وشكرا علي نشر ر سالتي السابقه 0 
واخيرا يتقبل الجميع تحياتي
عمر سيف
04-02-2009 10:38
الاسلام هو الحل
المعتصم بالله
04-02-2009 10:36
السلام على من اتبع الهدى * اقول للاخوة المسيحيين انكم تعيشون فى مصر بكل حرية ولا يوجد اضطهاد دينى وبالنسبة لمصر ان تكون اسلامية اومسيحية فهى دائما اسلامية ان شاء الله ولا لاحد ان يعبث فى دستورها بحجة المواطنة والوطنية وقومية عربية والكلام دة كلة كلام هراء * والكل يريح بالة لان مفيش فائدة من كتر الكلام
عبد الله عبد التواب
03-02-2009 18:49
بعد التحيه فحديثي اقتصره لمن هو ليس علي الاسلام بجزء من ايه في القران الكريم ( لااكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي) وفي ايه اخري توجيه من الله لرسوله ( لست عليهم بمصيطر) منتهي منتهي الديمقراطيه والكلام واضح وضوح الشمس في الظهيره وبالنسبه لمن هو علي الاسلام اسالهم الدعاء بحسن الخاتمه وتحياتي للجميع سواء مسيحيين اولا ومسلمين
عمر سيف
02-02-2009 22:37
اللة يسامحكم
اس ى
26-01-2009 14:20
ردا على مقاله سامح _عذبة نظيف (لو حكموا بما جاء بالانجيل لرفعت الدول العربيه الى فوق واستقرت وتكون من الدول الناجحه ) انا هاسئلك سؤال واحد بس لو انت لاقيت حاجه ينفع نحكم بيها فى الانجيل قول لنا عليها عشان نبقى دول عظمى ياابنى انت اصلا مش هتلاقى حد فاهم اللى فى الاناجيل لانه ببساطه ما تنفعش لاى حاجه
انا زهقت من الكلام اللى مالهوش
24-01-2009 21:02
الله محبه
حياه
22-01-2009 15:13
اتمنى من الله عز وجل ان تنفرج هذه الغمة الاقتصادية التى تعصر مصر لكى يتجه المصريين لتقدم بلادهم بدلا من هذا الكلام الذى لا يقدم ولا يؤخر لترجع مصر منارة للعرب وللعالم خليجى غيور
يوسف بو يعقوب
15-01-2009 01:36
الى الشيخ محمد عبد الحليم صباح الخير اولا ومصر ان شاء الله تكون بخير طالما فيها ناس كويسين مثلك ولك لى ملاحظه الى كل احبائى المسلمين +++ تقولون انه لايوجد اضطهاد طيب تعال كده نقول امثله بسيطه 1- تخيل علشان نرمم دورة مياه كان لازم ولابد موافقة رئيس الجمهوريه 2- علشان نبنى كنيسه نفس الحكايه 3= عدم تعيين المسيحين فى الشركات والمصالح لانه تقريبا هما شايفين انه لاتوجد كفاءات 4= حتى الاعاره للمدرسين مقصوره على المسلمين فقط واما المسيحين يعطونهم اعارات لدول كده على قد حالها +++++ هذا بخلافالمعامله بالشرطه ليس لها حصر غير احداث الزاويه الحمراء كانت الشرطه تتفرج على المهازل ومنسجمه تمام التمام +++ احداث دير ابو فانا ومافعلوه بالرهبان الذين تركوا الدنيا للعباده للواحدالوحيد وهو الله له تسجد كل ركبه كم من عذابات ضرب وجلد وسحل وكسر بالارجل اعتقد مافيش احد فى مصر لايعرف كل هذه المهازل ++++ فهل ياشيخ محمد بعد كل هذه الاحداث وهذه عينات مما يحدث وتقول انه ليس هناك اضطهاد +++ وايضا واحد من المعلقين يقول انه لايوجد اضطهاد وتذاع فى الراديو والتليفزيون قداسات وغيره تعرف ياشيح كان الذى يذاع هو قداس الاحد لمدة ساعه الا ربع وبعيد عنك الاذاعه كلها مشوشه كان الافضل لهم عدم اذاعتها +++ اما مانراه اليوم فذلك لاننكر انه حصل انفتاح وخصوصا بعد ظهور النت والمواقع فاحست الدوله وقالت خليها علينا ونذيع القداسات ليلة العيد الميلاد والقيامه وهى بارى ملامه على راى المثل +++وايضا احيانا يستضيفون مسيحين لمناقشة موضوع من الموضوعات التى تمر بها الكنيسه واطلب منك ياشيخ بالامانه عندما ترى برنامج تامل كويس جدا لترى مايحدث فى الحديث لو الكلام مش على مزاجهم مثال استضافتهم لمايكل منير ياريت تسمعه وتركز لو قال مايكل انه لايوجد كنائس او مطلوب بناء كنيسه زى الجوامع الى تبنى على كل ناصيه بل ممكن فى كل بيت دون اية تعقيدات فى استخراج الورق ترد الاستاذه مى وتقول دى زوايا +++ الله لكن مكان عباده لو تكلم مايكل فى اى موضوع يقولون له دى حاجات فرديه +++++ وهكذا ياشيخنا العزيز وكثيييييييييييييير من هذه الامثله هذا بخلاف مايحدث للمتنصرين من عذابات وضرب واهانه وصعق بالكهرباء مثال مرثا وفاضل وهى موجوده اعتقد انك قراتها ورايت كم من سفاله الضباط ومايفعلونه بالمساكين اهذه هى الرحمه فى نظرهم عدم تقديم اكل لهم او اقل القليل والاطفال اولادهم لااكل ولاشرب ولاغيارات بحلاف تمزيق ملابسها بهذه الطريقه التى لاترضى احد +++ الكافر لايفعل هذه الافعال القبيحه +++ كل هذا علشان يضغطوا عليهم +++ مااحنا بنقول كل واحد حر وربنا هو اللى هايحاسب مش الانسان انا ايا وانت ايه وهو ايه كلنا تراب وايام قليله ونذهب لكن ياترى على فين +++ نعم كل واحد كاعماله التى عملها يحاسب فى الميزان +++ تعبتكم معاياولكن هذه اهات وانات لما نحن فيه ونراه كل يوم وكل ساعه +++نطلب من الله ان يعفوا عنا ويسامحنا جميعا وياريت يكون كل واحد يعرف الله بحق فالشياطين يعرفون الله ولكنهم يقشعرون ايضا احداث الاسكندريه والماساة الحقيقيه هناك +++ ماذا اقول ثانى القول كثير ولكن نقول اولا واخيرا ربناااااااااااااااااااااااااااااا اا موجوووووووووووووووووووووووووووووووووود وسلام ربنا معاكم امين
سيلا
14-01-2009 14:37
قناة الجزيرة تفرض علي المذيعات ارتداء ملابس زرقاء تشبه الملابس العسكرية ولكنها ليست عسكرية - بل هي تنتمي الي فصيل من نوع جديد اسمه الاعلام الممول
ملابس ارهابية
14-01-2009 11:10
السلام على من اتبع الهدى اخوتى فى الوطن وفى ادم اقول الفتنه نائمه لعن الله من ابقظها ثم ان الديمو قراطيه تفرض راى الاغلبيه اليس كذلك ام ان الامر له مكيالين ثم انى عايش فى مصر مش فى الهند ما شفتش الاظطهاد اللى بتقولو عليه ده يمكن فى الحلم هدانا الله لمصر وهدى مصر لناوكل سنه وانتم طيبين اخوكم الشيخ محمد امام وخطب بوزارة الاوقاف
محمد محمد عبد الحليم
10-01-2009 21:47
احنا فعلا اخوات بدليل احداث الكشح اية يعني واحد وعشرين مسيحي يتقتلوا في يوم واحد من اخوتهم المسلمين ولا اية يعني تبقي متفوق ومتخدش نصيبك من الوظائف المناسبة ليك ولا اية يعني تتشتم كل يوم من ائمة المساجد وتسمع وتسكت مهم دول برضو اخواتك عل العموم ( ربنا موجود ) ويجعلة عامر
شيكو
31-12-2008 21:38
رد على كلام الاستاذ كمال هل تقبل مراتك تخونك وتعرف ولا تعقبها العقاب فىالاسلام الرجم للزوجة الخائنة عرفنى العقاب فىالدين المسيحى للخائنة والعقاب فىالاسلام للقاتل مثلما فعل فما العقاب فى المسيحية هل الرب يسمحه!!!!!!!!!!!!!!!! :grin
محمد على الاسكندرانى واللهه ال
30-12-2008 18:34
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم اوصيكم بأقباط مصروامرناصلى الله عليه وسلم ان نعامل الناس معامله حسنه مسيحى او يهودى اوحتى كافروذاكانت هناك اقليه متعصبه من المسلمين فهناك ايضالديكماقليات متعصبه لذلك لا يجب ان ننسب ارائهم للديانات ون ناخذ بها كجزء من الدين ونسب الديانات وكلها سماويه يجب احترامهاثم اين هذا الاضطهادالم نعيش معا فى سلام من مئات السنين ومرت بنا محن كثيره وكنا يد واحده فما هو الجديد لاتبيعوأنفسكم لأمريكافتكونو أول الخاسرين فهم لايعرفون سوى مصالحهم فقط افيقو...افيقوووووووووو
droosh
18-12-2008 09:36
اولا احب ان اقول ان المسلمين والمسحيين اخوه في مصر رغم انف الحاقدين ثانيا الدين الأسلامي كفل حرية التعبير (لكم دينكم وليادين ثالثا الأقباط ليسومضطهدين في مصر رابعا ان المسحين في مصر لو كانو يتعرضون لأضطهاد ماكانو حتي الأن في مصر خامسا انظرو الي مايحدث الي المسلمين من اضطهاد علي يد الغرب ماهو دول برضه مسحيحين وطبعا صدعتونا بكلام الاضطها ا اليس مايحدث في كل بقاع الدنيا من اضطهاد يكون علي يد المسحي اين هو التسامح اللي خنتقونا بيه كفايه استخفاف وتنمية واعظ الفرقه بين ابناء الوطن نحن نسيج واحد من فضلكم اذا كنا نحن المسلمين فمن تكونوا انتم
نريد تعلم بدل من التهكم
15-12-2008 20:07
اشكركم لعدم نشر التعليق اللذى نشرته لقد كان عندى شك والان اصبح حقيقة ولى سؤال ماذا لو انتهى الغرض من استعمالكم واستغنى عن خدماتكم الخواجه صروف رد يابوتا ولا ابو بوتا
هشام فوزى
15-12-2008 10:54
على المسيحيين فى مصر تقديم شكوى ضد مصر امام  
كافة المنظمات الدولية والمجتمع الدولى
ايمانويل
13-12-2008 12:33
رغم كل هذه المهاترات ستظل مصر اسلامية وادعو جميع ىالمصريين العقلاء (مسلمين ومسيحيين) لعد الالتفات اصلا لهذه المهاترات
واحد مسلم من مصر
12-12-2008 21:28
ياريت الريس جمال يرجع تانى ونرجع نحب بعض
اشرف تادرس
12-12-2008 21:23
يارب يكون فية حد زى الرالريس جمال يحكم مصر تانى ونرجع كلنا نحب بعض
اشرف
13-11-2008 21:15
كل الناس دلوقتى بتظلم بعض ومن غير دستور ومن غير اديان احنا فى زمن الانياب :cry :sigh
naznaz
12-11-2008 19:09
:p احنا هنا فى مصر اخوه ومش عارف مين اللى دايما يحاول يصور ان فى فتنه فى مصر والله احنا هنا اخوه وانا كمان لى صاحب مسيحى بروح عنده وناكل مع بعض ونعمل الاكل فى بيته انا وهوه فى المطبخ
محمد الفالوجى
12-11-2008 19:06
طول عمرنا عايشين مع بعض ولا عمر حد فكر ان التانى مسيحى ولا مسلم  
null
محمد حسن
26-10-2008 14:10
اللة نجى المسلمين والنصارى اخوة من قبل الزمان
ياسر الحناوى
09-10-2008 09:41
هى ايها العملاء ستظلون بنفخون فى النار حتى تحترق مصر بمن فيها وخصوصا القباط لأن للصر جدود وما جدث فى الأميريه مش هيعدى والأيام جايه وخللى أمربكا التى بدغت الإنهيار تنفعكوا
جمال زكى
09-10-2008 00:11
إلى متى سوف يحك الأقباط على أنفسهم هم يعفون جيداً ان مصر بلد مسلم ولا مجال لتطبيق أى قانون أو دين غير الدين الأسلامى الحنيف أنكم تطلبون المستحيل هل يعتنق المسلمون مثلا المسيحية لكى تستريحون هل نعلنها دولة مسيحية لكى تفرحون لو كان هذا هو الحل فلتطالبوا به هيا ةفى النهاية إذا لم تستحى ففعل وقل ما تريد لا إله إلا الله محمد رسول الله
محمد محمد محمود
08-10-2008 19:41
مصر للمصريين اقباط ومسلمين ؤليس للخائنين
adel
06-10-2008 21:10
تعالو الى كلمه سواء ان نقول لا اله الا الله وبلاش من الكلام الى مش جايب ثمنه اريد ان اعرف ما هو الاضطهاد للاقباط فى مصر لو ان كلامك صحيح ما راينا ندوات فى التليفزيون لمناقشات قضايا مسيحية ما راينا الاجراس تدق فى الكنائس اريد ان يجاوبنى احد هل منع مسيحى من الصلاة هل امن الدولة قبض على مسيحى لانه متدين كما يفلها مع الشباب المسام
محمد احمد
06-10-2008 15:18
قد لا يتصور بعض الاقباط وانا اعمل محاسب قانونى ان معظم العملاء عندى فى المكتب من الاخوة المسيحيين ولا نرى اى تعصب الا من خلال الجهلة سواء من هذا او ذاك بل انهم يحتفظون باسرارهم الماليه لدى وانا امين عليها فارجو ممن يريدوا اشعال الفتنه انها ستعود عليهم بالضرر
محسن مسلم
06-10-2008 14:16
ارجو من الجميع ان يكون اسلوبهم يتوافق مع عقائدهم فى الحوار واعتقد ان مفيش عقيدة يكون الحوار فيها غير مهذب واشكركم لسعة صدوركم
hano
06-10-2008 14:04
الى الاخوة جميعا لعل اخوتنا المسلمين لم يروا ما حدث فى الكشح وغيرها لعلهم لم يروا بشاعة ما حدث اظن ان الاقباط لديهم حق فى شعورهم بالاضطهاد انا لم انعت المسلمين جميعا بذلك الذنب دعونى اسرد لكم تجربة شخصية لى صديق مسلم من حوالو ستة عشر عام كنت عنده فى المحل وقررت ان اذهب للبيت فطلب منى ان اصطحب ابنه ذو الخمسة اعوام ولان الجو كان صيفا فقولت للولد نشرب عصير ففؤجئت بالولد بيشدنى من يدي قائلا لا با عمو لا دا مسيحى اعتبرت الموقف عادى ولم اتحدث الى صديقى روحت له ذات يوما فوجدته ضاحكا مما حدث واعتذر نافيا ومعللا بان والدتهم نشأت على الا تعامل مسيحى لا بيع ولا شراء ما أعنيه ان هناك اناس قد تربوا على ذلك وهم لا يعيبوا الكل فلي اصدقاء مسلمين اعتز بهم ويعتزون بى الله قادر ان يرشد الجميع الى الصواب فليخلص الجميع الى من يعبدون فلا سلطان لانسان على انسان
hano
06-10-2008 13:03
الى الاخوة المسلمين انا شايف ان المسيحين المصريين مصرين على خرابها وكل يوم ليهم مطالب جديدة وانا وانا عايز اقولكم ان انتوا لسه موجودين لحد النهاردة علشان سماحة الاسلام واسال المسلمين لو انتوا الاقلية مع الناس الواطية دى هل ياترى كنتوا هتبقوا لحد دلوقتى - اسئلوا اهل الاندلس وشرق اسيا
كرم البكرى
05-10-2008 16:28
أقباط المهجر ناس باعوا نفسهم للخواجه تعالو وعيشوا وسط وعيشوا وسط أخوانكم فى مصر المسلمين والمسيحين وخلوا مصر غاليه دايماً وما ترخصوهاش (مصرى/مسلم )
مصرى قووووى
01-10-2008 05:11
يااستاد محمد سامى اعرفك بان القمص زكريا بطرس يقرا من الكتب الخاصة بكم وياريت تراجع بنفسك هده الكتب وليس ادل على صدق مايطرحه من قضايا هو البرنامج الحوارى الدى اديع على قناه العربية وكان الحضور يوسف البدرى والاخ اسلام من لندن معدرة ليس معى تاريخ الحلقة ولكنها موجودة على النت اما بخصوص الحصل الان بمصر فهو يرجع بالدرجه الاولى الى الانفتاح على دول الخليج بعدما اصبح معها المال للصرف وراجع التاريخ بنفسك وللمقال بقية :(
مدحت المحامى
29-09-2008 22:39
اخوتى المسيحين والمسلمين تعالوا لكلمة سوا فالقران والاحايث النبوية تتناقض بعضها مع بعض وتتناقض مع العقل واقربها رضاع الكبير از لايتوافر اللبن فى ثدى المراة فى اى وقت فاى معجزة الا ادا كان المقصود شى اخر يعف اللسان عن دكره00000 الله يكون فى عون كل من يدين بالاسلامjavascript:ac_smilie(':x') 
javascript:ac_smilie(':x')
زكري المحامى
29-09-2008 00:03
اتقي الله يا عم يوتا الاسلام ليس دين تعصب ولا اضطهاد ولم يأمر بوأد البنات بل دين سماحه ولولا سماحة الدين الاسلامي ماكان بقي هناك دين مسيحي موجود في الوطن العربي راجع نفسك واحسبها بعقل بلاش التعصب الاعمي ده
مسلم متسامح
26-09-2008 15:12
هذه هي الأدلة علي ان الأسلام امر باضطهاد النصاري_أولا  
يقول النبي:أستوصوا بأقباط مصر خيرا فان لهم ذمة ورحمة. 
ويقول أيضا:من اذي ذميا فقد أذاني. 
ويقول الله عز وجل : 
وصفوة الكلام ان الذين يتكلمون عن الأضطهاد ما هم الا عملاء لأمريكا لكي يثيروا الفتنة ويسهلوا وقوع البلد في ايد أمريكا_خونة يعني.
مسلم
17-09-2008 16:49
كل سنة واخواتنا المسلمين بخير ورمضان كريم. 
 
انا مسيحى مصرى  
بصراحة شايف الاضطهاد اللى فى مصر مش اضطهاد دينى لكن الاضطهاد دا اضطهاد طبقى. 
 
يعنى الناس اللى فوق -مسلمين ومسيحيين- بيدوسوا على الناس اللى تحن -مسلمين او مسيحيين- فاحنا المفروض كمسيحى او مسلم نصلى لربنا انه يرفع عنا البلاء والوباء والاعداء والغلاء والحريق والفتنة ويزود خيرات مصر ويساعدنا فى الدنيا ويرحمنا فى الاخرة . يرحم موتانا . يشفى مرضانا ينجح اولادنا . يوظف عاطلينا . يبارك نيلنا . نصلى ونقول يارب عدى المحنة الاقتصادية دى على خير.واكيد ربنا قادر يساعدنا. يعنى لو كل واحد خللى ربنا هو الدستور بتاعه اكيد ربنا مش هايسمح لاى حد تانى انه ينفذ عليه دستور تانى. 
ربنا يبارككم
مسيحى مصرى
17-09-2008 16:04
انا عندي تلميح,  
احنا عايزين ناخد حقنا في مصر, مش لازم يعني الشتيمة في الشتيمة في الناس دي, 
احبوا اعدائكم و مش عايزين نتصرف زيهم النجار النجار قال و محمد عمارة سوى 
عايزين الحوار يبقى متمدن شوية من غير الفاظ
mina taymor
12-09-2008 11:58
يارب نجي شعبك سيكون لكم ضيق لكن ثقو انا قد غلبت العالم ان كان الله معنا فمن علينا
ياسر
01-09-2008 11:39
والله يا جماعة كلامكم ده غريب علياانا كانت صديقتى فى المدرسة مسيحية ولما امها توفت كانت بتقول لماما ياماما وامى كانت بتحبها واحنا كمان  
وكنا اخوات حتى الاكل بنقسمه سوا واخدت فكره اننا واحد فعلا فلماذا الهجوم ده انا سيده منقبة وعندما دخلت مرة محل ذهب لقبطى شعرت بانه مش مرتاح لوجودى فى المحل ولانى اعلم ان الرزق ده بتاع ربنا 
معقول فعلا يكونو الاقباط بيكرهونا للدرجة دى ليه احنا ديننا التسامح وجيراننا الاقباط لا نفرق فى التعامل بينهم وبين المسلمين انا فعلا مستغربة
محبه لله
20-08-2008 01:55
يا ريت حد يشوف حل للوكسه اللى كل المصريين فيها مش المسيحسن بس  
وبعدين شريعة اسلامية ايه اللى مطبقه فى مصر وانجيل ايه اللى عايزين تطبقوه القانون الوحيد المطبق فى مصر هو قانون حسنى مبارك والوريث الوحيد  
حتى الاسلام الموجود دلوقتى فى مصر هو الاسلام اللى يعجب الحكومة مش الاسلام الحقيقى و الاسلام مهوش حدود للعقاب وهى مش مطبقة اصلا الاسلام نظام حياة واخلاق صنع حضارة حولل ناس من رعاية الغنم لرعاية الامم وده برده مش مطبق فى مصر  
اما المسيحية فدين برده صنع حضارة وثقافة فى مصر على عكس الدول الاوربية اللى كان سبب تخلفها  
يعنى لو كل واحد طبق تعاليم دينه صح حيبقى كويس ومصر حينصلح حالها  
بس اللى حاصل لا المسلمين بيطبقوا الاسلام فى حياتهم ولا حتى الحكومة بناء على مادة الدستور المختلف عليها ولا المسيحين بيطبقه تعاليم المسيح صح 
وصباح الخير يا مصر بس نفسي اعرف هو فين الخير ده
الحرية لمصر
16-08-2008 02:34
انا وحدة مسامة عادية جدا وبحب جارتى المسيحية و اعتقد ان تعير المادة الثانية عشرة دة مش مهم بالنسبة لى او ليه ا او ليها المهم ان لا دينى و لا دنها مقصر فى العلق ة الطي بة اللى بناnull
المتحدث
14-08-2008 11:13
الله يهديكم الى جادة الصواب
نبيل
09-08-2008 11:10
الحقونا الاضطهاد ملى مصر وكفاية اللى اتعمل احداث الكشح احداث الزاوية الحمرا احداث الزيتون احداث الاسكندرية احداث دير ابو فانا ماذا بعد ذلك ليس لنا غير الصلاة والصوم والرب يدافع عنا ونحن صامتين الى الابد حتى نلتقى فى ملكوت السموات
ابن يسوع
04-08-2008 11:39
الاخوه الاقباط عايزين يلغوا الماده الثانيه فى الدستور ليه انتم لصوص لاسمح الله ام زناه ام قاطعى طرق يمكن الديقراطيه إ ن الاقليه تمشى كلامها على الاغلبيه يمكن
عبقرى
25-07-2008 00:36
ردا عاى الاستاذ وليد على عيب عليك ياوليد :cry :cry :cry :cry
ابو
23-07-2008 11:44
واش ضمنى ان الماده اللى انت حططها من الدستور المصرى مش من دستور العفريت اللى لابس امك
ميكل
21-07-2008 23:14
بسم اللة الرحمن الرحيم انامن المحلة الكبيرة وملتزم بدينى جدا ليس متعصب ولاكنى كنت اعامل جارى النصرانى معاملة جامدة شوية طوال 14 عاما واغريب انة كان يعاملنى باحترام شديد الغريب انى كنت فاكرة خايف منى لان كثيرا كان لى اصدقاء ملتحون بيطلعوا عندى الشقة لاسباب المهم انى اصبت بمرض اقعدنى واللة ماوقف جنبى اح الا جارى النصرانى الذى علمنى معنى المحبة والان انى عتزر لة ولكل مسيحى على وجة الارض :sigh
محمد محمود الجابرى
21-07-2008 22:55
ياخوانى دع الملك للماك اقول لماذا نهاجم بعضنا ونحن شعبا واحدا تحت راية واحدة كل منا لة دين يحبةالنصارى ويؤمنون بمعجزات عيسى الحى الذى ركزالقران اكثر اياتة فهو اعظم شخص تكلم عنة القران هو الدليل على قيامة الموتى هو الطهارة هو المحبة هو الحياة الابدية وكم لرسولناالكريم من معجزات اولها غار حراء ومعجزة اقامة العنزة وموتة كان معجزة لقد خير بين الدنيا والاخرة فاختار الاخرة المهم انة اقام المعزة قبل مايموت :cry
حسام الدين
15-07-2008 19:15
انا بقول لكل واحد باع بلده علشان فلوس أومنصب يعنى هو على نياته الخواجه قله قول كده فقال علىطول مؤدب وبيسمع الكلام يعنى بيعمل بلقمة عيشه انت بيعت الغالى من غير ثمن انت نفسك بقيت من غير ثمن  
انظر الى من يبيع نفسه وحياته من أجل وطنه ثم قيم نفسك بعدها تعرف من انت -------------------- 
صحوا ضميركم يا دعاة الفتنه
ممحب لمصر
15-07-2008 00:04
الله يرحمك يا عبد الناصر  
كان مربيكم مكنتش حد يقدر يفتح بقهnull
ناصرية
11-07-2008 18:32
:p :p :p :p :p :p :p
بيبس
11-07-2008 17:57
الوطن اغلى من كل الدولارات واهم من كل المناصب عش على ارض الوطن اغلى واشرف من كل قصور الدنيا لا تبيعوا أنفسكم لدعاة الفتنه
نداء
09-07-2008 17:04
انا مسلم وبحب الاسلام انا عايز ارد على الاستاذ محمد سامى فى الصوت والضؤء فى بعض المسلمين بيحبو المسحين اوى زى الاستاذ كمال اخنوخ وميلاد خلف :grin
ابو على
05-07-2008 16:10
اذا كان الله معنا فمن علينا undefined
فاعل خير
01-07-2008 22:15
منكم للة يا حكامنا اللهم نجنا من اعداء الاسلا م
ابو قمر
29-06-2008 21:03
:p
شيرين
29-06-2008 07:33
ياجماعه والله حرام,,,,,,,,,,,,,,,,سيبوا مصر فى حالها ـــــــــــــ يبقى انتو ورغيف العيش عليها
حراااااااااااام بجد
29-06-2008 01:45
اعتقد انة من الافضل ان تخرس السنة يهود المهجر(اقباط المهجر) وادعوا الحكام فى العالم الاسلامى بتطبيق الشرعية الاسلامية وقتها سيشعرون بفارق النعمة التى هم فيها الان
سلام
27-06-2008 18:24
سؤال الى كاتب المقاله  
هل انت مصرى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 
هل مصر هى اغلى شىء عندك ؟؟ 
لو مصر اغلى شىء عندك ليه عايز ترمى شرارة الفتنه فيها ؟؟ 
ايه هو انت ماشربتش من نيلها ؟؟ 
ايه هو نا سها دول مش ناسك مش أهلك اكيد هما أغلى من أى حاجة تانيه فى الدنيا  
اتقوا الله فى مصر  
مصر طول عمرها عايشه مسلمين ومسيحين مصر عمر ما كان فيها أضطهاد  
وبعدين اين الاحاديث التى تحث على ايذاء غير المسلمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 
الم يذكر القران ان أكثر الناس مودة ورحمه للمسلمين الذين قالوا انا نصارى  
الم تحث الاحاديث النبويه على حسن المعامله لغير المسلم  
الم تذكر واقعة اليهودى الذى كان يقوم بايذاء النبى محمد وعندما مرض اليهودى زاره النبى فى بيته  
أليس فى هذا حث على حسن المعامله لغير المسلمين 
ولماذا لم تذكر حديث واحد ممن يحث على أيذاء غير المسلمين ؟ 
اتقوا الله فى مصر  
مصر وطننا مسلمين ومسيحين  
مصر لو ضاعت كلنا حنضيع ما فيش مكان فى الارض حيضمنا وكل اللى بيحبوك النهارده حيدلوهك ظهرهم  
مصر احب واجمل الاشياء  
وحده المسلمين فى مصر اسمى الاهداف
مصرى ابن مصرى
27-06-2008 18:08
السلام عليكم  
اقول كلمة حق استحلفكم بالله ربى وربكم ان تستمعوا اليها بقلوبكم قبل أذانكم 
اين هذا الاضطهاد الذى يعانون منه أخواننا المسيحين واين هذه التفرقه فى المعامله ؟ 
وما هى حقوق الاقباط التى سلبتها الماده الثانيه من الدستور ؟؟ 
أسلبتهم الحق فى المواطنه فهم بذلك انصاف مواطنين أليس لهم الحق فى الوظائف فى حين انها من حق المسلمين فقط ؟ 
بلى بل الحق فى التوظيف يتساوى فيه المسلم والمسيحى  
أسلبتهم الحق فى المشاركه فى الحياه النيابه ؟؟؟؟ 
بل لهم الحق فى ترشيح انفسهم وفى انتخاب من يروه مناسب تماما مثل أخوانهم المسلمين ؟؟ 
ولا عندما يلجا مسلم وقبطى للقضاء يكون الانحياز للمسلم ؟ 
ابدا الجميع يتساوى امام القضاء  
اين هذا الظلم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 
فنحن جميعا أخوه يجمعنا وطن واحد ارض واحده  
تاريخ واحد ظروف واحده  
اذا كنت مصرى بجد عايش جوه مصر انظر الى الشارع المصرى كم من مرة شاهدت فيها صديقه مسلمه محجبه الى جوار صديقتها المسيحيه فى تأخى وحب استحلفك بالله لا تحاولون قطع هذا الرباط الذى يجمع بيننا نحن أمة واحده أمة واحده أمة واحده رغم عن انف الاعداء واعوانهم
مسلمه - مصريه
26-06-2008 11:12
ما هو لو لغى المادة الثانية سيحقق الديموقراطية واى ديموقراطية نريدها فى مصر وهذا تاكيد لضعف الراى والحرية الحقيقية
اشرف غطاس فرج
26-06-2008 08:32
شكرا للتوضيح
رومانى اميل
25-06-2008 14:40
انا عاوز ارد علي الاستاذ طارق في معرفة عدد المسلمين في الفتح والكلام ده كله ملوش لازمة لو بصيت يا استاذ طارق علي اصل الحضارة في بلدك هتلاقيها حضارة قبطية مسيحية يعني احنا الاصل ياريت انا هطلب منك طلب ياريت تسمع لقاءات ابونا زكريا
غريب
22-06-2008 12:24
الجميع ينفعل مع ان الاخوه و المحبه هتدوم غصبا عن المنتفعين و المتربصين. و فى حاله اى مساس بالوطن الكل مأذى و خسران.
عاقل
22-06-2008 10:26
الأخ العزيز المحرر أرجو أن يكون هناك ألتزام بالموضوعية فى الرد والتكلم فى الموضوع المطروح بدلا من الردود التى تدل على فراغ فكرى هو السبب فى كل ما نراه من فتن الأن علما أننى لا أؤيد أع تجاوز للقانون أى كان مرتكبه ولكن بالمقابل لا أقبل من أحد أن يزور التاريخ مهما كان صوته مرتفع ظنا منه أن الصوت المرتفع بالأ كاذيب يمكن أن يغير حقائق التاريخ وشكرا
طارق
21-06-2008 12:53
إخوتي الأقباط أنا مسلم كان يجلس في جواري أنطوانأ 
أنطوان طيلة فترة دراستي ما قبل الجامعة نتفق سويا على خروجة يوم الخميس .... 
كان جارى الأستاذ ميشيل حينما كنت أسأل عن أخي كنت  
أخي كان الرد عند إبن الأستاذ ميشيل بيذاكر معاه 
ميلاد زميلي في العمل كنا نتنافس على السفر خارج البلاد في مأمورية تابعة لعملنا وتفوق على وفاز بها عن إستحقاق 
إستحقاق... ولم يلتفت أحد لديانتنا 
إخوتي الأقباط لاتجعلوا أنفسكم آداة في يد أعداء البلاد الذين  
البلاد الذين لإذا تمكنوا منا لن يميزوا بين أحد  
بل ستكونون أول من يتخلصوا منهم حتى يتخلصوا 
من أجركم نظير مساعدتهم لا تنساقوا وراء وهم الإضطهاد فالمنطق يقول أن ليس من مصلحة النظام الحاكم أيا كانت إنتمائاته أن يثير الفتنة داخل المجتمع عن طريق إضطهاد الآخرين....وإلى كل متشدد تذكر المبدأ الأساسي في دعوة نبينا ألا وهو .... لكم دينكم ولي دينى
مسلم
21-06-2008 12:48
أعتقد أن المسيحيين فى مصر يريدون نزع صفة المواطنة من المسلمين بأدعاء أن المسلمين أحتلوا مصر وأجبروا أهلها على الأسلام وهم يروجون لهذه الأكذوبة منذ زمن أمد طويل فى الخفاء وباتت ظاهرة الأن عندما أحسوا بضعف المسلمين وبدؤا يستقون بالخارخ على أمل أن يطهروا مصر من الغزاة العرب المسلمين أريد أن أسأل الأخوة المسيحيين هل تعلم كم كان سكان مصر وقت الفتح الأسلامى وكم منهم كانوا مسيحيين و كم لم يكونوا وهل تعلم كم كان عدد الجيش المسلم الذى فتح مصر أرجع الى التاريخ وستكتشف مدى الزور والبهتان الذى تروجون له إن كنت فعلا كما تدعى تطلب الحق والعدل 
+++ 
المحرر 
وهل تعلم عدد أعضاء عصابة الخط التى روعت الصعيد بكامله وروعت قوة بوليس دولة كاملة؟
طارق
15-06-2008 02:38
اذن فهو عبادة غير الله ..لم اكن اعلم انكم تعبدون المسيح كنت اظن انكم تتبعون تعاليمه فقط والعبادة لله وحده ولربما جاء القرآن لتوضيح هذه الاختلافات ندعو الله ان يهدنا .شكرا للمحرر
شكراا الاب يوتا
14-06-2008 23:04
انا اعمدكم بماء للتوبة. ولكن الذي يأتي بعدي هو اقوى مني الذي لست اهلا ان احمل حذاءه. هو سيعمدكم بالروح القدس ونار.  
 
12 الذي رفشه في يده وسينقي بيدره ويجمع قمحه الى المخزن. واما التبن فيحرقه بنار لا تطفأ
مجدي
14-06-2008 21:19
:cry
ساندرا
14-06-2008 21:18
المسلم انسن طيب لانة من اص قبطي لو ابعد عنة الواعظ الذي يكفر المسيحي سيحب كل المسحيين لكن هنك بلاد لا تريد الاستقرار في مصر فترسل من يعلم الاخو المسلمين بتعاليم تكفر كل مسيحي بعد سما الخطبة الدينية اجد ان كل مسلم لا يحتمل ان يري اي مسيحي(كافر) ساندرا :zzz :zzz
ساندرا
14-06-2008 08:31
عفوا تعليقا علي المقال الاقباط ليس بكفار ولا يوجد نص في القرآن ولا حدين نبوى شريف يقول كده المسيحيه دين سماوى بينما الكفر يشير من يعبدون غير الله...استنادك الي هذا من اى حديث؟ كما تقول او اى نص قرآنى ثانيا الايمان باخرافات ده جهل والقران الكريم يدعونا للبعد عن هذه الاشاء والسحر وخلافها وعلي فكره ده كان فى عصر الجاهليه قبل ظهور الاسلام دى معتقدات خاطئه متوارثه موجوده لدى المصرين مسلمين ومسيحين زى العفاريت مثلا في ناس بتصدق الحاجات دى هنا وهنا . اتقي الله انت رجل تدعو الناس للصالح 
++ 
المحرر 
(لقد كفر الذين قالوا إن الله هو المسيح ابن مريم) المائدة: 17
الي الاب يوتا
12-06-2008 19:01
تعليقا علي lkljhkgkljk اليهود لو احتلو مصر مش هيكون في تعذيب ؟؟ ازاى انت مش شايف اللي حصل ف فلسطين ولبنان..ومين قالك ان الدين الاسلامى يامر بحاربة من لا يدخل فيه بالعكس ايام دخول الدين الاسلامى كانت في دعوه لكن كل واحد كان حر ف عقيدته والمحاربه كانت للاحتلال او البادئ بالحرب اقرا القران الكريم او التاريخ او اسمع من مصادر موثوق فيها عشان تقدر يكون ليك راي يساهم ف حل المشكله مش تعقيدها بالباطل
سهى محمود قاسم
12-06-2008 17:17
:grin :upset :cry :cry :cry
ماهير
11-06-2008 02:26
الاحساس بالظلم ناتج عن عدم الاحساس بالرضا لان المسيحين اقل من المسلمين في مصر بس ده مش حقيقي ما في اقباط ياخذون مناصب بس هما اقل لانهم نسبتهم ااقل وكل المسلمين عارفين اعياد الاقباط من تعاملاتنا معاهم والاعلام والاحتفال بيهم ..وان كنا مختلفين في الدين فتجمعنا ارض بينما اخواتكم الاقباط ف الغرب لاتجمعكم بيهم ارض كما ان هناك اختلاففي المذاهب بينكم علي نفس الدين والدستور والشريعه الاسلاميه من كلام الله وكتابه المشكله مش فيها احنا منقدرش نجادل فيها وعمر ما كان الدين او القانون سبب التاخر ما في بلاد مش عنها اصلا دين ولا عقيده ومتقدمه وبالنسبه للتغاضى عن بعض البلاغات ده بيحصل برده مع المسلمين حسب القضيه او ظروفها مش العوامل الدينيه انا حزينه ان في مصريين بيفكروا كده
سهى محمود قاسم
09-06-2008 21:33
لو حتى اليهود أحتلوا مصر هيكون مافيش عذاب علشان الشريعه اليهوديه لم تامر بعذاب أو قتل للناس لمجرد عدم أعتناق الدين اليهودى عكس الأسلام الذى يأمر بالمحاربه للناس حتى يأمنوا به كدين كما هو مذكور فى القرآن 0 :sigh
lkljhkgkljk
09-06-2008 01:09
انا انزلناك نور ورحمه للعالمين بالمفهوم الاسلامي الجلد والرجم والقتل هيا رحمه ونور
كمال
08-06-2008 23:49
:p انا مستغربه والله من اللهجه الاستفزازيه اللى فى المقال اسلام ايه يا جهله اللى احتل البلد واغتصبها انتوا اللى زيكوا مش عايز المسلمين هم اللى يحتلوكوا انتوا عايزين اليهود هم اللى يحتلوكوا وزى ما عذبوا المسيح يذلوكوا كفايه النغمه النشاذ دى وفكروا يا شباب المسلمين والمسيحيين ازاى تحلوا المشكله مش شتيمه وقباحه على طول
خوخه
08-06-2008 23:00
حرام حرام ياريت اقباط المهجر يشوفه حل يعم كمال هو احنا بنقتل فيكم يعم قول يارب ومتقولش يااقبا ط المهجر اال 
المهجر
محمد محمد محمد
08-06-2008 17:24
حرام حرام الحياة في مصر بالطريقة دي ياريت اخواتنا في المهجر يساعدونا ان نخرج من الجحيم ده (مصر) :grin :grin :grin :grin
كمال عبدالله
06-06-2008 15:39
انة في يوم 15\5\2008 تم اختطاف اختي نورا رزق ميخائيل من قبل رضا زين جمعة مستغلا جهلها وغرر بها وقد قمنا بعمل محضر في قسم شرطة مطاي وذلك يوم 22\5\2008 وللم يفعلو شيئا كالمعتاد رجاء التدخل من قبل اقباط المهجر 0 الاختطاف تم بقرية منبال 0 مركزمطاي 0 محافظة المنيا
مينا رزق ميخائيل 0 منبال0 مطاي
06-06-2008 15:10
ردا على الاستاذ محمد محمد ان معظم المسيحين مسلمين بس بيخبوا الكلام دة غلط بل العكس صحيح
ربنا موجود
03-06-2008 01:34
من ثمارهم تعرفونهم ارهاب
كمال
31-05-2008 21:22
يارت تنشروا ما اكتب لكم مع الشكر
هاجر
31-05-2008 21:21
ايه رايكم دام عزكم نكلم عن لقمة العش والظلم الاجتماعي الواقع علينا نحن المصريين بالداخل عوزين نعيش في عدل ونربي ولدنا عوزين نبطل العزف علي الوتر الصهيوني هناك قضاية عامة مهمة للشعب المصري حسوا بالشعب المصري ومعانات الاب والام دم محمد وجرجس روي ارض مصر الطهرة في كل حربنا للدفاع عن مصر .سلام الله عليكم
هاجر
31-05-2008 21:15
السلام عليكم ردا علي الاستاذ الي بيقول ان الغرب بيحكم بالانجل وعشان كدة هم متقدميين لان ده كالام غير . وشوف راسبوتين وغيره كان عامل ايه في روسيا وصقوق الغفران وله شعوب اوربا ثارة علي الكنيسة .ده مش نعناه ان المسيحية سيئة او غير عادلة ده معنه بكل بساطة ان هناك بشر يفسدون صحيح الدين . ايه رايك يا استاذ في تحكم الصهيونية المسيحية في امريكا وقتل البشر والاحتلال الاوطان والمذابح الجمعية للبشر وشركة بلاك وتر هل يردي السيد المسيح عليه السلام بكل هذا الظلم
هاجر بسمة
29-05-2008 15:40
:x انا فى الحقيقة لا اعرف من هم الاقلية فى مصر فان اعتقد ان النصارى قد اخذو حقهم وزيادة 
 
 
 
 
احمد
احمد
21-05-2008 22:15
السلام عليكم انا مسلم مصرى ويمكن الى هيقرة كلامى هيقول علية مش متدين وانى مش مسلم بما يكفى بس دة كلة مش مهم انا شايف ان ممكن فصل المادة الى عاملة للاخوة المسيحين مشكلة ببصاطة من الدستور وانا متاكد ان مش هتقوم ثورة والا حاجة لو حصل كدة والا هيطالبو مثلا بدولة قبطية منفصلة انا شابف ان العالمنية وفصل الدين عن الدولة هوة ممكن يكون حل زى تركيا مثلا وياريت اكون قدرت اعبر عن صوت مسلم معتدل غير الى بتسمعوة عننا والسلام عليكم
hany


 
< السابق   التالى >